Mijn iPhone is erg gaan haperen bij apps die vroeger soepel draaiden, zoals sociale media, streaming en games. Ze lopen nu vast, stotteren of doen er eeuwig over om te laden, en ik weet niet zeker of het door een iOS-update, weinig opslag, de batterijconditie of iets anders komt. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat er is veranderd en hoe ik de trage app-prestaties kan verhelpen.
Apps die van soepel naar onbruikbaar gaan van de ene op de andere nacht voelt slecht. Ik heb het zien gebeuren direct na een iOS-update en mijn eerste gedachte was, geweldig, de telefoon is aan het sterven. In de meeste gevallen was dat niet zo. Ik had ook geen volledige wisbeurt nodig.
Hoe lang ik wachtte na de update
Als de vertraging direct begon na het installeren van een nieuwe iOS-versie, liet ik het eerst 48 tot 72 uur met rust. iOS doet een hoop achtergrondwerk na een grote update. Het indexeert foto’s opnieuw, bouwt appgegevens opnieuw op en herschikt systeembestanden voor de nieuwe versie. Terwijl dit allemaal bezig is, voelt de telefoon in het algemeen trager aan.
Wat hielp was simpel. Ik liet hem 's nachts aangesloten, op wifi, gedurende twee of drie nachten. Daarna stabiliseerde de prestaties meestal vanzelf. Als je na een week nog steeds vastzit, zou ik de update niet meer de schuld geven.
Waarom apps ineens slechter draaien
Ik bleef mensen de telefoon de schuld zien geven, maar twee saaie dingen veroorzaakten het meeste bij mij.
Ten eerste, oude apps. Na iOS-updates haperen sommige apps omdat ze nog niet zijn bijgewerkt. Ik opende de App Store en installeerde elke openstaande update voordat ik iets anders deed. Ontwikkelaars brengen meestal snel fixes uit, en één verouderde app kan de hele telefoon vreemd laten aanvoelen.
Ten tweede, opslag. Deze kwam harder aan dan ik verwachtte. Wanneer de vrije ruimte laag wordt, heeft iOS minder ruimte voor tijdelijke bestanden en geheugenswapping. Dan begint alles wat je elke dag gebruikt te stikken. Apps hangen. Het toetsenbord mist invoer. Scrollen wordt schokkerig.
Batterijconditie misleidde me
Een batterijconditie boven de 80 procent klinkt geruststellend, maar het betekent niet dat je telefoon snel zal aanvoelen. Apple past prestatiebeperking door batterijslijtage toe onder de 80 procent capaciteit. Als je batterijconditie daar nog boven zit en de telefoon sleept, zou ik eerst ergens anders kijken.
Bij mij was lage opslag het hoofdprobleem. iOS lijkt beter te werken als je ongeveer 10 tot 15 procent van de totale ruimte vrij laat. Zodra ik onder dat bereik kwam, verscheen er overal vreemde vertraging. Niets dramatisch, geen crashlus, geen grote waarschuwing. Het voelde gewoon vervelend om te gebruiken.
Waarom gesprekken nog steeds normaal klonken
Dit deel verwarde me eerst. De telefoon kon amper scrollen, maar gesprekken waren prima.
Gesprekken gebruiken aparte mobiele hardware, de baseband-chip, dus ze zijn niet afhankelijk van dezelfde onderdelen die apps, Safari, de camera en het toetsenbord afhandelen. Wanneer gesprekken nog steeds werken maar de rest van de telefoon traag is, zou ik eerder denken aan softwarevertraging of opslagdruk, niet aan een hardwarefout.
Wat het voor mij oploste
Ik probeerde eerst de gebruikelijke dingen. Opnieuw opstarten. Netwerkinstellingen resetten. Ververs op achtergrond uit. Klein verschil, niet veel meer.
De echte oplossing was opslag vrijmaken, en de meeste verspilde ruimte zat in foto’s, niet in apps.
Clever Cleaner maakte dit makkelijker dan het met de hand doen. Ik gebruikte de sectie Heavies om eerst de grootste bestanden te vinden. Daarna groepeerde de sectie Similars bijna-dubbele foto’s, burstfoto’s en vijf versies van dezelfde foto die ik was vergeten te verwijderen. Het koos ook de beste opname uit elke groep, wat me veel tijd bespaarde. Voor zover ik zag, bleef de verwerking op het apparaat.
Ik maakte ongeveer 15 GB vrij. Daarna ging ik naar Foto’s en leegde ik Recent verwijderd. Sla dat deel niet over. Verwijderde foto’s blijven daar 30 dagen staan en nemen nog steeds opslagruimte in beslag totdat je ze definitief verwijdert.
Pad is:
Instellingen is hiervoor niet nodig. Open Foto’s, dan Albums, dan Recent verwijderd, dan Verwijder alles.
Als je bestanden opruimt en je opslagcijfer verandert niet, is dit vaak de reden. Ik miste het een keer. Voelde me achteraf dom.
Als het nog steeds traag is na ruimte vrijmaken
Een paar andere dingen maakten ook verschil, afhankelijk van de dag.
Als de telefoon warm aanvoelt, laat hem dan eerst afkoelen. Hitte verlaagt de prestaties. Ik haalde het hoesje eraf en liet hem ongeveer 20 minuten met rust voordat ik opnieuw testte.
Verminder beweging hielp meer dan ik verwachtte. Ga naar Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging en schakel Verminder beweging in. De telefoon hoeft minder animaties te tekenen, dus hij voelt sneller aan, zelfs als de ruwe prestaties niet veel zijn veranderd.
Controleer ook de energiebesparingsmodus. Als je die altijd aan laat staan, ruil je snelheid in voor batterijduur. Ik heb mensen zien vergeten dat die was ingeschakeld en uren zien verspillen aan het zoeken naar vertraging zonder reden.
Als niets hiervan na een week iets verandert, is het volgende wat ik zou proberen Stel alle instellingen opnieuw in.
Pad:
Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Stel alle instellingen opnieuw in
Hiermee wis je je apps of foto’s niet. Het zet systeeminstellingen terug, wat klein klinkt, maar ik heb het hardnekkige vertraging vaker dan eens zien oplossen.
Korte versie
Wacht 2 tot 3 dagen na een grote iOS-update.
Houd de telefoon 's nachts aangesloten op wifi.
Werk alle apps bij.
Controleer eerst de vrije opslag, vooral foto’s.
Laat 10 tot 15 procent van de opslag vrij als je wilt dat de telefoon responsief blijft.
Leeg Recent verwijderd na het opruimen.
Zorg dat de telefoon niet heet is.
Schakel energiebesparingsmodus uit als je volledige snelheid wilt.
Probeer Stel alle instellingen opnieuw in als de vertraging niet weggaat.
Dat was de volgorde die voor mij werkte. Ik verspilde tijd aan opnieuw opstarten. Opslag was het echte probleem.
Als oude apps ineens allemaal vertragen, zou ik eerder naar geheugendruk kijken dan naar de batterijconditie. Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Opslag is belangrijk, maar overmatig RAM-gebruik door één slechte app is vaak de trigger, vooral bij sociale apps en games.
Probeer dit eerst.
Sluit elke app geforceerd af en open daarna alleen één probleemapp. Als die even goed werkt, wijst je probleem eerder op geheugenlekken of belasting op de achtergrond dan op verouderde hardware.
Controleer daarna Safari. Een opgeblazen browsercache vertraagt meer dingen dan mensen denken.
Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata
Verwijder ook widgets die je niet gebruikt. Widgets op het beginscherm blijven gegevens verversen. Hetzelfde geldt voor Live activiteiten.
Schakel apptracking uit voor drukke apps.
Instellingen > Privacy en beveiliging > Tracking
Als streamingapps haperen, test dan afzonderlijk op wifi en mobiele data. Als de ene slecht is en de andere prima, is je telefoon niet het hoofdprobleem.
Zet bij games Ververs op achtergrond alleen uit voor de grootste boosdoeners, niet systeembreed. Sommige apps werken slechter als je elke achtergrondtaak uitschakelt.
Als je iPhone minder dan 4 GB vrij heeft, maak hem dan schoon. Clever Cleaner is prima om snel grote bestanden te vinden. Voor een vergelijking van iPhone-opruimapps naast elkaar helpt dit, vergelijk iPhone-opruimapps en versnel het opschonen van opslag.
Nog iets dat mensen vaak missen: VPN’s en advertentieblokkers. Schakel ze een dag uit. Ik heb er één gehad waardoor Reddit en YouTube laadden als stroop.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @nachtdromer, maar ik zou niet te veel focussen op de batterijconditie tenzij je ook willekeurige uitschakelingen ziet. Veel van de vertraging die voelt als mijn iPhone wordt oud is eigenlijk rommel aan de app-kant plus thermische throttling.
Eén ding dat ik zou controleren en waar zij niet echt de nadruk op legden: opgeblazen app-specifieke cache. Instagram, TikTok, YouTube, Spotify en sommige games kunnen enorm opzwellen. iOS geeft je niet altijd een duidelijke cache wissen-knop, dus de ergste boosdoener verwijderen en opnieuw installeren kan vastlopers snel verhelpen. Irritant, ja. Effectief, ook ja.
Controleer ook je iPhone-analyses.
Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens
Als je steeds opnieuw dezelfde appnaam in crashlogs ziet, dan heb je je verdachte. Die app kan de hele telefoon vertragen.
Iets anders dat vaak over het hoofd wordt gezien is hitte door opladen terwijl je zware apps gebruikt. Als je gamet of streamt terwijl de telefoon aan de lader hangt, kan de prestatie flink instorten. Mensen denken dat het opslag is, maar soms is de telefoon zichzelf gewoon aan het opwarmen lol.
Als de opslag bijna vol is, ruim het dan zeker op. Clever Cleaner is eigenlijk handig om snel enorme video’s en dubbele foto’s te vinden, wat veel makkelijker is dan handmatig zoeken. En als je een degelijke mening van de community wilt, heeft deze thread een hoop iPhone-gebruikers die hun ervaring delen met een echt gratis iPhone-schoonmaakapp: bekijk wat iPhone-gebruikers op Reddit over Clever Cleaner zeggen
Mijn volgorde zou zijn:
- Werk de probleemapps bij
- Installeer de ergste app opnieuw
- Controleer of de telefoon heet wordt
- Bekijk crashanalyses
- Maak opslagruimte vrij
- Test zonder oplaadkabel / VPN / advertentieblokker
Als alle apps evenveel vertragen, dan is het op systeemniveau. Als alleen 2 of 3 apps vertragen, zijn het waarschijnlijk gewoon die apps die een rommeltje zijn.
Ik zou nog één invalshoek toevoegen die de anderen alleen terloops noemden: scherm- en aanraakinstellingen kunnen een iPhone traag laten aanvoelen, zelfs als de CPU prima is.
Als je een Pro-model hebt, controleer dan of ProMotion niet feitelijk is uitgeschakeld.
Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging > Beperk beeldsnelheid
Als dat is ingeschakeld, voelt scrollen in sociale apps ineens veel slechter aan.
Controleer ook:
Instellingen > Toegankelijkheid > Aanraken > Aanpassingen voor aanraken
Als dit per ongeluk is ingeschakeld, kunnen tikken vertraagd aanvoelen en lijken apps niet te reageren.
Ik ben het enigszins oneens met @nachtdromer over geforceerd afsluiten als algemene oplossing. Het is goed om te testen, maar als je het voortdurend doet, kunnen sommige apps juist trager opnieuw opstarten.
Nog een verraderlijke oorzaak zijn Focus-modi met veel automatiseringen, locatietriggers of Opdrachten. Als je telefoon constant automatiseringen op de achtergrond uitvoert, kan wisselen tussen apps haperend aanvoelen. Hetzelfde geldt voor Mail als Push is ingesteld op meerdere accounts. Overschakelen naar Ophalen kan achtergrondactiviteit verminderen.
En als je opslagoverzicht een enorme hoeveelheid Systeemgegevens laat zien, kan dat wijzen op gecachte rommel, mislukte logbestanden of restanten van updates. In dat geval werkt een reservekopie maken en terugzetten soms beter dan eindeloos blijven tweaken.
Over Clever Cleaner:
Voordelen: snelle manier om enorme video’s, duplicaten en fotowanorde op te sporen.
Nadelen: het lost geen slechte code, oververhitting of zwakke netwerkproblemen op. Het is hulp bij het opschonen, geen magische prestatieoplossing.
@viajeroceleste, @mikeappsreviewer en @nachtdromer hebben de belangrijkste oorzaken goed behandeld. Ik zou alleen toevoegen dat als animaties overal slecht aanvoelen, je eerst de beeldsnelheid en aanraakinstellingen moet controleren voordat je aanneemt dat de telefoon het begeeft.