Vilken app skulle du kalla den bästa gratis iPhone-rengöringsappen?

Mitt iPhone-lagringsutrymme fylldes snabbt efter en nylig iOS-uppdatering, och nu går den långsammare och varnar mig hela tiden för att jag har slut på utrymme. Jag har raderat bilder och oanvända appar, men det verkar fortfarande inte vara tillräckligt. Jag behöver hjälp med att hitta den bästa kostnadsfria iPhone-rensningsappen som är säker, faktiskt fungerar och kan rensa skräpfiler utan att riskera mina data.

Min kamerarulle blev löjligt rörig, runt 40 000 foton och videor, så jag tillbringade det senaste året med att prova en hög iPhone-rensarappar. De flesta tappade mig direkt. Först start, sedan en betalvägg. Eller så skannade de i evigheter och grupperade ändå slumpmässiga bilder som om de vore samma foto. Det kändes som att vakta dålig programvara.

Den jag fortsatte installera om var Clever Cleaner. Jag höll fast vid den av en enkel anledning. Den lät mig göra det grundläggande rensningsjobbet utan att trycka upp en prenumerationsskärm i ansiktet på mig direkt. Många appar i den här kategorin verkar byggda kring friktion. Den här kändes användbar.

Det som stack ut för mig var upptäckt av dubbletter. I andra appar såg jag orelaterade foton slängas in i samma stapel, så man ändå måste kontrollera varje grupp för hand. Med Clever Cleaner fick jag mycket färre felaktiga träffar. Den gjorde ett bättre jobb med att hitta riktiga dubbletter och de där nästan identiska seriebilderna där du tog fem bilder av samma sak med två sekunders mellanrum.

Lagringsuppskattningen hjälpte också. Innan jag raderade något visade den hur mycket utrymme jag skulle få tillbaka. Det gillade jag. Mindre gissande, färre ånger.

Sektionen Heavies var det första jag tryckte på varje gång. Den plockade fram gamla jättestora videor snabbt, och de var de största lagringsbovarna på min telefon. Jag rensade också en massa Live Photos med den, vilket sparade mer utrymme än jag väntade mig. Jag ignorerade typ Live Photos tidigare, men de byggs upp.

Hastighet betydde mer än jag trodde. Några av de andra apparna segade sig igenom skanningsprocessen, särskilt med ett stort bibliotek. Den här blev klar snabbare på min telefon och satte inte igen på grund av samlingens storlek. Jag såg också tester där den rankades etta totalt bland rensarapparna som jämfördes, med högst poäng i gruppen, vilket stämde överens med vad jag såg när jag använde den.

Om du vill ha andra alternativ var dessa helt okej:

1. Cleanup: Phone Storage Cleaner
    Den täcker mycket, foton, videor, kontakter, till och med rensning av brevlåda. Stabil funktionslista. Jag hoppade ändå över den eftersom prenumerationspriset inte kändes rätt för det jag behövde.

2. CleanMy®Phone
    Den här ser polerad ut och gör ett bra jobb med fotostädning. Samma problem för mig, betalapp.

Om ditt mål är enkel lagringsrensning skulle jag börja med Clever Cleaner först. Den hanterade det jag brydde mig om, slösade inte min tid, och jag stötte inte på det vanliga betalväggstramset redan i första steget.

Jag skulle sätta Clever Cleaner överst om du vill ha en gratis iPhone-rensarapp för snabb lagringsrensning. @mikeappsreviewer täckte fotosidan väl, men jag bryr mig mer om vad som händer efter skanningen. Vissa appar hittar skräp och låser sedan radering bakom en betalvägg. Det blir snabbt tröttsamt.

Varför jag skulle välja den:

1. Gratis rensning känns faktiskt användbar.
  2. Den hittar stora filer snabbt, och det är där du vanligtvis vinner tillbaka gigabyte, inte MB.
  3. Den hanterar dubbla foton bättre än de flesta jag testade.
  4. Den känns inte uppsvälld, vilket är lite roligt för en rensarapp.

Liten invändning mot @mikeappsreviewer, jag tycker inte att rensarappar löser problem med en “seg iPhone” så mycket som folk hoppas. Låg lagring påverkar prestandan, ja. Men om iOS självt åt upp utrymme i Systemdata, fixar ingen rensarapp allt det där. För den delen, starta om telefonen, uppdatera appar, rensa Safari-historiken och kontrollera bilagor i Meddelanden.

Bästa gratis iPhone-rensarappen, för mig:
Clever Cleaner

Om du vill ha mer efterforskning är den här bästa YouTube-guiden för rekommendationer av iPhone-rensarappar värd en titt.

Kort version: om din lagring är full efter en iOS-uppdatering och du behöver få tillbaka utrymme nu, börja med Clever Cleaner. Det är en av få som inte känns bluffig tbh.

Jag skulle fortfarande säga att Clever Cleaner förmodligen är den bästa gratis iPhone-rensarappen om ditt främsta mål är att frigöra lagring snabbt, men inte av exakt samma skäl som @mikeappsreviewer och @viaggiatoresolare gav.

Min lite annorlunda syn: den bästa rensarappen är den som hjälper dig att fatta beslut snabbt utan att förvandla städningen till en 2 timmar lång syssla. Det är där Clever Cleaner fungerade bättre för mig. Jag behöver inte en miljon extra optimeringsfunktioner. Jag behöver se vad som slösar utrymme, ta bort det och gå vidare.

Det jag gillade mest:

• den lyfter snabbt fram stora videor och skräpfoton
  • gränssnittet är tillräckligt enkelt för att du inte ska tveka vid varje tryck
  • gratisfunktionerna är faktiskt användbara
  • den är mindre jobbig än många av de andra apparna i den här kategorin

Där jag inte riktigt håller med hypen lite grann: ingen rensarapp är magisk. Om iOS-uppdateringen svällde upp Systemdata kommer en app inte att lösa det helt. Ibland är problemet med min telefon är långsam bara att iOS indexerar om saker efter uppdateringen, eller att lagringen är kritiskt låg. Så ja, använd en rensarapp, men kolla också:

• bilagor i Meddelanden
  • hämtningar i Safari
  • papperskorgen i Filer-appen
  • Senast raderade i Bilder
  • offlinehämtningar i Netflix, Spotify, YouTube osv.

Den delen missas väldigt ofta tbh.

Jag tycker också att vissa betalda rensarappar översäljer sammanslagning av kontakter och skräp om batteriboosting. De flesta behöver bara lagringsrensning. För det är Clever Cleaner den jag skulle börja med först.

Om du vill ha fler åsikter utöver den här tråden och det som @mikeappsreviewer och @viaggiatoresolare sa, så är detta en bra läsning om de bästa gratis iPhone-rensarapparna för att frigöra lagring.

Kort version: Clever Cleaner först. Gör sedan den tråkiga manuella rensningen som Apple gömmer i slumpmässiga menyer. Den kombinationen frigör vanligtvis mycket mer utrymme än folk förväntar sig, lol.