Jag råkade radera flera videoklipp från mitt SD-kort innan jag säkerhetskopierade dem, och jag behöver verkligen återställa dem. Materialet är viktigt, och jag letar efter den bästa metoden eller programvaran för videåterställning från SD-kort som fungerar för nyligen raderade filer.
Jag förlorade en gång ett klipp från en resa, och det första misstaget jag nästan gjorde var att spela in mer material på samma kort. Om du har raderat en video är det viktigaste snabbhet och återhållsamhet. Sluta röra kortet.
Det som vanligtvis händer är enkelt. Videodatan ligger ofta kvar där den är ett tag. Kortet markerar utrymmet som ledigt, sedan börjar nya inspelningar ta delar av det. Om inget nytt har hamnat där ännu är dina chanser fortfarande ganska goda.
Först och främst, sluta använda kortet
Gör detta innan något annat:
Sluta spela in.
Ta inga foton.
Formatera inte kortet.
Ta ut det ur kameran.
Jag upprepar detta eftersom folk förstör sin egen återställning här. De raderar en fil, fortsätter filma och undrar sedan varför skanningen bara hittar rester.
Se till att datorn fortfarande känner igen det
Sätt kortet i en kortläsare och anslut det till datorn.
Om Windows säger att kortet behöver formateras, eller visar det som RAW, få inte panik än. Jag har sett kort i sämre skick som fortfarande gick att skanna utan problem. Det viktiga först är om enheten alls visas.
Om kortet inte dyker upp någonstans skulle jag stanna där. Att koppla ur och in det tio gånger löser sällan något. Då börjar en återställningsverkstad vara mer rimlig.
Börja med programvara
För raderade videofiler skulle jag börja med Disk Drill.
Anledningen är dess läge för avancerad kameraåterställning. Många kameror sparar inte långa videor i ett enda prydligt block. De sprider delar av filen över kortet. Jag stötte på detta med actionkamera-inspelningar, och vanlig filåterställning hämtade delar men inte ett rent spelbart resultat.
Det här läget är byggt för fragmenterad kameravideo. Det försöker sätta ihop delarna igen till något som går att titta på. Av det jag har sett hjälper det med material från GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360, dashcams och liknande utrustning.
Grundläggande steg
Anslut kortet med en kortläsare.
Öppna Disk Drill.
Välj minneskortet.
Välj Avancerad kameraåterställning.
Kör skanningen.
Förhandsgranska det som hittas.
Spara återställda videor till en annan enhet.
Skriv inte tillbaka återställda filer till samma kort. Jag gjorde detta med foton för flera år sedan. Dålig idé.
Om ett verktyg missar saker, prova ett annat
Ingen enskild skanner hittar allt. Jag har varit med om att en app missade filer medan en annan hittade dem på samma kort.
PhotoRec är gratis och användbart, men det dumpar ofta filer utan de ursprungliga namnen eller mappstrukturen.
R-Studio går djupare och ger dig mer kontroll, även om gränssnittet känns lite tätt i början.
DiskGenius är värt ett försök när kortet verkar skadat eller partitionsinformationen är felaktig.
Olika verktyg skannar på olika sätt. Om det första resultatet ser tunt ut är en andra omgång med ett annat program väl värd tiden.
Skapa först en avbild om materialet är viktigt
Om filerna betyder mycket, arbeta först från en fullständig avbild av kortet.
Det innebär att man gör en byte-för-byte-kopia av hela lagringsenheten. Sedan skannar du kopian i stället för att peta på originalkortet om och om igen. Jag har sett folk hoppa över det här steget och sedan ångra sig när ett opålitligt kort börjar kopplas bort.
Det är standardpraxis av en anledning. Du bevarar det aktuella tillståndet och får flera chanser att testa olika återställningsverktyg.
Vet när du ska sluta och skicka iväg det
Programvaruåterställning fungerar oftast bäst för logiska problem som dessa:
Raderade videor.
Oavsiktlig formatering.
Filsystemskorruption.
Problem med RAW-kort.
Saknade filer på ett kort som datorn fortfarande upptäcker.
En professionell återställningstjänst är den säkrare vägen i fall som dessa:
Kortet är böjt, sprucket eller fysiskt skadat.
Det blir varmt utan någon tydlig anledning.
Din dator upptäcker det inte alls.
Det fortsätter att kopplas från under en skanning.
Materialet är tillräckligt viktigt för att det ska vara för riskabelt att gissa.
Om du befinner dig i en av de situationerna kan fler försök hemma göra saken värre. Jag skulle sluta innan kortet utsätts för mer belastning.
Om klippen raderades nyligen är din bästa chans filåterskapning plus en fullständig avbildning av kortet först. Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda det direkt. Jag håller dock inte med på en punkt. Om kortet fortfarande monteras utan problem föredrar jag att klona det innan jag kör någon återställningsapp alls. SD-kort går sönder mitt under skanning oftare än folk tror.
Min ordning skulle vara:
- Sätt SD-kortet i en bra USB-kortläsare.
- Gör en byte-för-byte-kopia av hela kortet med något som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd.
- Kör återställningsverktyg mot avbilden, inte kortet.
- Återställ till din SSD eller hårddisk, aldrig tillbaka till SD-kortet.
När det gäller programvara är Disk Drill ett stabilt förstaval för återställning av raderad video på SD-kort, särskilt om klippen kom från en kamera eller drönare och filsystemsposterna är borta. Om Disk Drill missar vissa filer, byt taktik och använd PhotoRec på avbilden. PhotoRec är fult, men det drar ofta fram rå MP4- och MOV-data som andra verktyg hoppar över. Haken är att filnamn och mappstruktur vanligtvis är borta.
En sak till som många missar. Många kameror delar upp långa klipp i delar, som 4 GB-segment på FAT32-kort. Så om en återställd fil ser trasig ut, kontrollera om videon ursprungligen var uppdelad över flera filer.
Om kortet tappar anslutningen, ber om att formateras om gång på gång eller läses som 0 byte, sluta med gör det själv. Det är där ett labb är mer rimligt.
Dessutom är detta en ganska bra snabb genomgång om videoåterställning från minneskort från sociala klipp, Instagram Reel om tips för videoåterställning från minneskort.
Jag skulle göra en sak lite annorlunda än @mikeappsreviewer och @sterrenkijker. Innan du går direkt in i ett fullskaligt maraton med djupskanning, kontrollera om din kamera skapade sidecar-metadata eller miniatyr/cache-filer på kortet. Ibland kan återställningsappar använda de ledtrådarna för att identifiera exakta klippgränser, särskilt med actionkameror och spegellösa kamerahus. Det är inte magi, men det kan hjälpa att sortera återställda MP4/MOV-filer snabbare.
Anta inte heller att nyligen raderad alltid betyder helt återställningsbar. Om kameran har bakgrundsprocesser som proxygenerering eller databasombyggnad kan delar av de raderade klippen redan ha skrivits över även om du inte spelade in ny video. Irriterande, men sant.
När det gäller faktisk programvara är Disk Drill fortfarande ett av de bättre första försöken för videoåterställning från SD-kort eftersom det hanterar raderad media ganska rent och har återställningsalternativ med fokus på kameror. Om det hittar klippen, exportera dem till en annan enhet och testa uppspelning i VLC innan du gör något annat. Om förhandsvisningar misslyckas, försök att återställa samma filer i råformat med ett annat verktyg efter det, inte före.
Ett tips till som folk hoppar över: återställ allt, även konstiga pyttesmå filer. Vissa redigeringsprogram kan bygga upp skadad video igen om moov-atomen eller headerinformationen har separerats. Jag har sett korrupta klipp bli spelbara efter remuxning.
Om du vill ha mer praktiska råd om videoåterställning från SD-kort från riktiga användare, är den tråden också värd att läsa.
Om kortet beter sig instabilt, slutar monteras eller blir varmt, sluta hålla på med det. Vid den punkten kan gör det själv göra det mycket värre riktigt snabbt.