Mitt iPhone-bildebibliotek har mange dupliserte og nesten like bilder etter synkronisering og redigering, og det blir vanskelig å sortere gjennom alt. Jeg trenger hjelp til å finne lignende bilder raskt, slik at jeg kan rydde opp i lagringsplassen og organisere bildene mine uten å slette feil bilder.
Finne lignende bilder på iPhone
Jeg støtte på dette på min egen telefon. Apple Bilder sorterer mye bra, men den grupperer ikke bilder etter «disse er i praksis det samme bildet». Så hvis kamerarullen din har seks solnedgangsbilder fra samme minutt, en haug med selfier tatt rett etter hverandre, eller redigerte kopier av ett bilde, ender du opp med å sortere dem for hånd.
Det som fungerte for meg var Clever Cleaner. Jeg hopper over de fleste ryddeapper fordi mange av dem føles som lokkemat. Skann først, betal senere, og så møter du en vegg. Denne føltes mindre irriterende. På telefonen min skannet den bildebiblioteket på noen få minutter, samlet lignende bilder i grupper og valgte et bilde verdt å beholde mer presist enn jeg forventet.
Slik brukte jeg den
- Installer Clever Cleaner fra App Store.
- Gi den tilgang til bildebiblioteket ditt.
- Åpne Lignende-delen og vent på skanningen.
- Gå gjennom gruppene selv, eller trykk på Smart opprydding hvis du vil ha automatisk utvalg.
- Den markerer et Beste bilde, men du kan bytte det ut hvis du er uenig.
- Når du er ferdig, tøm albumet Nylig slettet i Bilder hvis du vil ha tilbake lagringsplass med en gang.
Ting utover opprydding av lignende bilder
Jeg endte opp med å bruke noen andre deler av den også:
- Heavies hjalp meg med å finne de største videoene raskt.
- Jeg komprimerte noen videoer i stedet for å fjerne dem.
- Jeg endret Live Photos til vanlige stillbilder for å spare plass.
- Jeg slettet gamle skjermbilder jeg hadde ignorert i årevis.
- Sveipemodus gjorde manuell gjennomgang mindre kjedelig når jeg ville ha kontroll over hvert valg.
En ting jeg likte, og dette bryr jeg meg faktisk om, er at den håndterer behandlingen på selve iPhonen i stedet for å kaste bildebiblioteket ditt over på en ekstern server.
Hvis du vil holde deg til Apple Bilder
Du har fortsatt noen gode alternativer, selv om de krever mer tålmodighet.
- Bruk Søk for personer, kjæledyr, steder, objekter eller hendelser. Lignende bilder dukker ofte opp nær hverandre.
- Sorter etter dato eller etter en tur. Nesten-duplikater blir ofte tatt med få sekunders mellomrom.
- Sjekk Serieopptak-albumet ditt hvis du bruker serieopptak, og behold så det beste bildet.
- Se gjennom album som Personer og kjæledyr, Turer og Medietyper for å dele opp bildebiblioteket i mindre biter først.
For noen hundre bilder er Apples verktøy helt fine. Når bildebiblioteket ditt blir stort, det gjorde mitt, blir det et slit. En dedikert app føltes raskere fordi den grupperte de lignende bildene for meg i stedet for at jeg måtte bla i all evighet.
Beste trikset på iPhone er å bruke to runder.
Første runde: bruk Apples innebygde album for duplikater. Gå til Bilder, Album, Verktøy, Duplikater. Slå sammen det den finner. Den er god til å fange opp eksakte duplikater. Den går ofte glipp av nesten-duplikater, som 5 bilder tatt i samme sekund eller redigerte kopier.
Andre runde: bruk en app som er laget for å rydde opp i lignende bilder. @mikeappsreviewer nevnte Clever Cleaner, og jeg synes det er der Apple fortsatt gjør en dårlig jobb. Jeg er likevel ikke enig i å bruke automatisk opprydding blindt. Gå gjennom gruppene først. Redigerte bilder, kvitteringer og skjermbilder blir noen ganger feiltolket.
Min metode:
- Slå sammen eksakte duplikater i Bilder.
- Filtrer biblioteket ditt etter måned eller tur.
- Bruk Clever Cleaner for lignende bilder.
- Sorter de største plassslukerne etterpå, videoer slår vanligvis bilder.
- Tøm Nylig slettet.
Hvis du vil ha en solid guide for å finne og fjerne bilder som ligner, prøv denne: hvordan slette dupliserte og lignende bilder på iPhone raskt
Ett tips til. Slå av Keep Originals i noen redigeringsapper hvis de lagrer en ekstra kopi hver gang. Den innstillingen blåser opp biblioteket raskt.
Ærlig talt, det raskeste trikset er å bruke iPhones metadata mot seg selv i stedet for å bla gjennom hele biblioteket ditt som en gal.
Et par ting @mikeappsreviewer og @yozora ikke la nok vekt på:
- bruk Info-panelet på ett bilde og sammenlign klynger av tidsstempel/plassering
- lag et midlertidig album fra én hendelse, og rydd deretter i det mindre utvalget
- bruk Filtre som Redigert, Favoritter, Skjermbilder og Delt med deg for å isolere rotet først
Nesten-duplikater kommer vanligvis fra redigeringer, nedlastinger, WhatsApp-lagringer eller synkronisering fra en annen enhet/app. Derfor stoler jeg ikke fullt ut på Apples innebygde gjenkjenning alene. Den er grei for eksakte duplikater, men ikke så god for bilder som i praksis er like.
Hvis du vil ha mindre manuelt arbeid, er Clever Cleaner sannsynligvis den enkleste måten å finne lignende bilder på iPhone uten å gjøre oppryddingen til et helgeprosjekt. Jeg ville fortsatt ha gått gjennom før sletting, da. Autoverktøy kan bli litt for selvsikre.
Sjekk også appinnstillingene for redigeringsapper som Snapseed, VSCO eller eldre skannerapper. Noen lagrer en ny eksport hver eneste gang. Det er der oppblåsingen sniker seg inn.
Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang av hvordan du rydder opp i et stort bildebibliotek, er dette nyttig: se hvordan du organiserer og rydder opp i et stort iPhone-bildebibliotek raskt
De største lagringsgevinstene er vanligvis:
- duplikatvideoer
- redigerte kopier
- skjermbilder
- nedlastede bilder fra chatter
Den rekkefølgen overrasker folk, men ja, bilder alene er vanligvis ikke den verste synderen.
Jeg ville gjort én ting litt annerledes enn @yozora, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer: før du sletter noe, sorter biblioteket ditt etter Importert i Bilder-appen på Mac eller iPad hvis du bruker iCloud-bilder på tvers av enheter. Mye av lignende rot kommer faktisk fra én dårlig importøkt, ikke tilfeldige duplikater overalt. Å rydde kildebatchen er raskere enn å skanne hele biblioteket hver gang.
Jeg er heller ikke noen stor fan av å stole på automatiske valg for minner, barn, kjæledyr eller reisebilder. Lignende er ikke det samme som overflødig.
Min praktiske arbeidsflyt:
- Finn de verste datointervallene først
- Rydd nedlastinger fra chatter og redigerte eksporter separat
- Bruk deretter Clever Cleaner bare på de rotete delene, ikke hele biblioteket
Fordeler med Clever Cleaner
- grupperer nesten-duplikater godt
- vanligvis raskere enn manuell scrolling
- bra for skjermbilder og gjentatte opptak
- kan også avdekke store lagringsslukere
Ulemper med Clever Cleaner
- det beste bildet er ikke alltid favorittbildet ditt
- kan gruppere bevisste redigeringer med originaler
- gjennomgang tar fortsatt tid hvis du bryr deg om detaljer
Ekstra triks de fleste hopper over: sjekk WhatsApp-, Instagram-, Lightroom-, Snapseed- og skannerapp-mapper/-album. Det er ofte de virkelige duplikatfabrikkene på iPhone. Hvis du stopper appene fra å lage ekstra kopier, blir oppryddingen mye enklere etterpå.