Jeg slettet mange bilder og videoer fra iPhone-en min for å frigjøre plass, men lagringsplassen fortsetter likevel å fylles opp. Jeg har allerede sjekket Nylig slettet, og den tilgjengelige plassen endret seg knapt. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som bruker lagringsplassen på iPhone-en min, om iCloud-bilder eller hurtigbufrede data er årsaken, og hvordan jeg faktisk kan frigjøre plass før telefonen min slutter å fungere skikkelig.
Jeg ville ikke fått panikk ennå. Jeg har sett dette på mange iPhone-er, oftest på telefoner med 64 GB, og mønsteret er kjedelig forutsigbart. Lagringen ser fin ut en stund, så får du plutselig advarselen om lite plass, og det føles som om telefonen har spist opp sitt eget minne.
Det jeg fant ut er enklere enn det ser ut. iPhone-en din fortsetter å samle opp rester i bakgrunnen. Bilder, korte videoer, meldingsvedlegg, bufret app-rusk, frakoblet musikk, nedlastede klipp, gamle skjermbilder. Ingen av disse virker store når de havner på telefonen. Gi det noen måneder, så blir totalen stygg.
Det bygger seg vanligvis opp sakte
Jeg tror folk forventer at én stor fil skal være årsaken. Som oftest er det ikke sånn. Det ligner mer på en daglig opphopning. Noen ferievideoer. En haug med memer i Meldinger eller WhatsApp. Instagram og TikTok lagrer mer lokale data enn du la merke til. Spotify lagrer nedlastinger du hadde glemt. YouTube holder på offline-videoer.
Små biter, om og om igjen. Så en morgen har telefonen din bare smuler igjen.
Det første jeg sjekker, Bilder
Hvis du vil finne det raskeste stedet å se, start med Bilder-appen. Etter min erfaring er dette stedet mye av plassen går.
Den irriterende delen er hvor usynlig det er. Du merker ikke vekten av bildebiblioteket ditt i det daglige. Så blar du tilbake og ser hva som skjedde. Ti bilder av den samme hunden. Fire forsøk på det samme gruppebildet. Skjermbilder fra to år siden. Live Photos du aldri mente å beholde. Lange videoer fra arrangementer som bare ligger der som murstein.
Ting jeg vanligvis finner:
- Flere versjoner av det samme bildet
- Seriebilder eller nye forsøk der bare ett bilde betyr noe
- Store hauger med skjermbilder
- Live Photos ingen så på en gang til
- Store videoer fra turer, konserter, bursdager, hva som helst
Hver for seg, ingen stor sak. Lagt sammen tar denne delen ofte førsteplassen.
Hvis biblioteket ditt er enormt, blir manuell opprydding fort gammelt
Du kan sortere det for hånd. Jeg gjorde det én gang. Det tok evigheter, og jeg overså fortsatt masse ræl.
Hvis bildebiblioteket ditt er massivt, ville jeg sett på Clever Cleaner.
Det som skilte seg ut for meg, er at den ikke stopper ved eksakte duplikater. Den samler lignende bilder i grupper, så du kan beholde det skarpe og kvitte deg med nesten-like bilder. Den hjelper også med å finne skjermbilder, store filer og Live Photos, som er lette å ignorere helt til de har tatt opp latterlig mye plass.
Du velger fortsatt selv hva som skal slettes. Den delen likte jeg. Forslagene er der, men den endelige avgjørelsen er din.
Jeg har sett folk frigjøre overraskende mye lagringsplass bare fra bildekaos alene, og halvparten av tiden visste de ikke at rotet var der.
Apper gjør også dette
Bilder er den vanlige synderen, men ikke den eneste.
Apper vokser over tid. Bufret media, midlertidige filer, nedlastinger for frakoblet bruk, chattevedlegg, autoplay-skrot, lagrede utkast. Sosiale apper, strømmeapper og meldingsapper er gjengangere. Jeg har åpnet lagringsinnstillinger før og funnet én app som tok opp mye mer plass enn den fortjente.
Når du har tatt hånd om bildene, går du til Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring og sjekker listen. Start øverst. Se etter apper med tall som virker feil. De er verdt å undersøke først.
Hva jeg ville gjort
Jeg ville ikke kastet tilfeldige løsninger på det. Jeg ville sjekket hvor lagringen går, og så tatt den største kategorien først.
Hvis Bilder leder, rydd opp der først. Hvis du vil ha den raske løsningen, er Clever Cleaner et greit sted å starte, fordi det hjelper med å kutte ned på rot i bildebiblioteket uten å tvinge deg til å slette ting du vil beholde. Etter det ville jeg sett på de største appene og fjernet gamle meldingsvedlegg.
Som oftest er ikke telefonen ødelagt. Den er full av rot. Når du ser hvor plassen ble av, føles løsningen mye mindre tilfeldig, og du har bedre sjanse til å holde det under kontroll neste gang.
Hvis plassen knapt endret seg etter at du slettet bilder, ville jeg sett på to ting først.
-
Forsinkelse i synkronisering av iCloud-bilder.
Hvis iCloud-bilder er på, beholder telefonen noen ganger lokale kopier en stund før iOS beregner lagringen på nytt. En omstart tvinger ofte tallene til å oppdateres. Lading over natten på Wi-Fi hjelper også. Lagringsgrafene i iOS er merkelig treeege. -
Systemdata.
Dette er delen folk overser. Gå til Innstillinger, Generelt, iPhone-lagring, bla ned og sjekk Systemdata. På noen telefoner eser dette ut på grunn av hurtigbuffer, logger, Safari-data, midlertidige strømmefiler og mislykkede oppdateringer. Jeg har sett det ligge på 15 GB til 30 GB på en iPhone med 64 GB.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Det er ikke alltid bilderot. Noen ganger går Bilder ned, så utvider Systemdata seg og spiser den frigjorte plassen.
Hva du bør sjekke videre:
- Safari, tøm historikk og nettstedsdata
- Meldinger, gå gjennom store vedlegg
- Filer-appen, Nedlastinger-mappen
- Taleopptak
- Podkaster og offline-kart
- iOS-oppdateringsfil i iPhone-lagring
- Vedlegg i Mail-appen og gamle kontoer
Hvis Bilder fortsatt er den største plassbrukeren, er Clever Cleaner verdt å se på for å sortere duplikater og lignende bilder raskere.
For en enkel guide til hvordan du kan frigjøre lagringsplass på iPhone gratis, er dette innlegget om gratis tips for opprydding av iPhone-lagring ganske relevant.
En ting jeg ville vært litt uenig i med @mikeappsreviewer og @sternenwanderer: hvis lagringsplassen knapt endret seg rett etter at du slettet bilder, er problemet noen ganger ikke bildene lenger i det hele tatt, men at iOS er elendig til å frigjøre plass i sanntid.
Noen mindre åpenbare syndere:
- Bilders indekserte data. Ansiktsgjenkjenning, søkeindeks, miniatyrbilder
- Kopier i delt bibliotek eller iCloud-delt album
- Redigerte bilder som beholder original + redigert versjon
- tredjeparts kameraapper som lagrer sine egne kopier
- apper som CapCut, Instagram, Snapchat som lagrer utkast eller rester etter eksport
- ødelagt lagringsberegning etter en stor sletting
Sjekk også denne rare: Innstillinger > Kamera > Formater. Hvis du tar bilder i ProRAW, ProRes eller høyoppløselige moduser, kan en håndfull filer være enorme. Folk glemmer dette heeele tiden.
Det jeg ville gjort er:
- Start telefonen på nytt
- Sørg for at iOS er oppdatert
- Åpne iPhone-lagring og vent noen minutter til den beregner ferdig
- Sjekk videoredigeringsapper og skylagringsapper, ikke bare Bilder
- Slå på Optimaliser iPhone-lagring hvis du bruker iCloud-bilder
- Hvis lagringen fortsatt ser feil ut, ta sikkerhetskopi og start enheten på nytt
Hvis Bilder virkelig er problemet, er Clever Cleaner sannsynligvis den raskeste måten å finne lignende bilder, Live Photos, skjermbilder og store videoer uten å lete i evigheter. Denne oversikten over gratis opprydding av iPhone-bilder med Clever Cleaner forklarer det ganske tydelig.
Ærlig talt, på iPhone er slettet og plass frigjort irriterende nok ikke alltid det samme.
Jeg er delvis uenig med @sternenwanderer og @cacadordeestrelas om vinklingen med bare vent på at iOS skal beregne på nytt. Noen ganger gjør det det, klart. Men hvis lagringen fortsetter å fylles opp igjen, betyr det vanligvis at noe aktivt skriver data tilbake, ikke bare utdatert matematikk.
Noen steder jeg ville undersøkt som de egentlig ikke gikk ordentlig inn på:
- automatisk nedlasting av medier i WhatsApp eller Telegram
- Instagram-utkast til reels og bufrede opplastinger
- rester etter eksport i CapCut, iMovie, VN, Lightroom
- købuffer i Apple Music
- Notater-appen med skannede PDF-er
- lydbiblioteker i GarageBand
- offline-nedlastinger i Kindle eller Bøker
Viktig punkt: koble iPhone til en Mac eller PC og sjekk lagringen der. Finder eller Apple-enheter viser noen ganger kategoriene mer ærlig enn telefonen gjør.
Se også etter dette mønsteret: ledig plass øker, og faller så igjen etter lading over natten. Det kan bety bildeanalyse, skysynkronisering eller at en app laster ned medier på nytt.
Hvis rot med bilder fortsatt er en del av problemet, er Clever Cleaner nyttig.
Fordeler:
- enkel gjennomgang av duplikater og lignende bilder
- hjelper med å finne store videoer og skjermbilder
- raskere enn å grave manuelt
Ulemper:
- du må fortsatt gå gjennom før sletting
- gruppering av lignende bilder er ikke alltid perfekt
- fikser ikke oppblåste appbuffere eller ødelagt systemlagring
Så ja, bilder betyr noe, men jeg ville sluttet å behandle Bilder som den eneste mistenkte. @mikeappsreviewer er sannsynligvis nærmest på det punktet.