Hulp nodig bij het kiezen van de beste Mac-bestandsherstelsoftware

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn Mac verwijderd en de Prullenmand geleegd voordat ik het doorhad. Ik probeer de beste software voor bestandsherstel op Mac te vinden die veilig, effectief en gemakkelijk te gebruiken is, omdat ik echt zo snel mogelijk foto’s en werkdocumenten moet herstellen.

Ik ben niet zo lang geleden op zoek gegaan naar gratis hersteltools voor Mac, en de opties waren beperkter dan ik had verwacht. De meeste apps zwaaien met het woord free, en stoppen dan vlak voor het moment waarop je je bestanden echt moet terugkrijgen. Je krijgt de scan, je krijgt de preview, en dan loop je tegen de betaalmuur aan. Op huidige macOS-versies, met APFS en Apple Silicon erbij, wordt die lijst nog korter.

De twee gratis opties die ik nog steeds de moeite waard vind om te proberen:

1. PhotoRec

Ik heb met PhotoRec meer succes gehad dan met de meeste gelikte apps waar mensen het over hebben. Het is open source, kost niets, en het haalde bestanden van een beschadigde SD-kaart voor me toen een andere tool de kaart niet eens goed kon uitlezen. Het is lelijk, terminalgebaseerd, en als je niet eerder met commandoregeltools hebt gewerkt, voelt het al snel stroef aan. Ook komen herstelde bestanden vaak terug zonder de originele namen en mapstructuur, dus het opruimen na herstel is een gedoe.

1. Exif Untrasher

Deze is veel beperkter. Als je probleem verloren JPEG’s van een camerakaart of SD-kaart zijn, is het het proberen waard. Het is eenvoudig. Geen gedoe. Maar het is niet iets wat ik een volwaardige herstelapp zou noemen. Meer een tool voor één doel die je probeert voordat je verdergaat.

Als je ervoor openstaat om voor iets te betalen, zou ik mensen wijzen op Disk Drill. Voor zover ik heb gezien, biedt het op Mac het minst irritante midden. Het werkt goed met APFS, voelt niet kapot aan op Apple Silicon, en het verwerkt externe SSD’s, USB-sticks, SD-kaarten en Time Machine-volumes zonder dat je ermee hoeft te vechten.

Waarom ik het uiteindelijk meer ben gaan waarderen dan de gebruikelijke alternatieven:

1. De bestandsvoorbeelden zijn betrouwbaar, dus je krijgt een redelijk goed idee van wat herstelbaar is voordat je begint
  2. Verwijderde bestanden en geformatteerde volumes gaven me allebei degelijke resultaten
  3. Het bevat byte-voor-byte back-upimages, wat belangrijk is als de schijf begint te falen
  4. Ondersteuning voor foto’s en video’s is goed, inclusief RAW-formaten van camera’s
  5. Het is makkelijker in gebruik dan tools zoals R-Studio of PhotoRec, vooral als je niet de halve nacht documentatie wilt lezen

Eén ding is belangrijker dan welke app je kiest. Stop met schrijven naar de schijf zodra je merkt dat er gegevens verloren zijn gegaan. Op SSD’s kan TRIM verwijderde data snel wissen op moderne Macs, en als dat eenmaal gebeurt, ben je meestal klaar. Herstel ook naar een andere schijf. Zet herstelde bestanden niet terug op dezelfde schijf die je probeert te redden.

Eerste stap. Stop met het gebruiken van de Mac. Elke nieuwe schrijfactie verkleint je kansen, vooral op SSD’s met TRIM.

Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik ben in dit geval minder overtuigd van gratis tools. PhotoRec is sterk voor ruwe recovery, maar het verandert herstel in een sorteerklus uit de hel. Prima voor SD-kaarten. Slechte keuze als je benoemde documenten van je Mac-schijf nodig hebt.

Als je veilig, eenvoudig en effectief wilt op de huidige macOS, is Disk Drill voor de meeste mensen de makkelijkste keuze. Het gaat goed om met APFS, werkt prima op Apple Silicon, toont voorbeelden van bestanden vóór herstel en ondersteunt herstel vanaf interne schijven, externe SSD’s, USB-sticks en geheugenkaarten. Bij het per ongeluk verwijderen uit de Prullenmand zijn die punten belangrijker dan een enorme functielijst.

Mijn korte lijst:

1. Disk Drill, beste mix van gebruiksgemak en herstelpercentage.
  2. R-Studio, sterker voor geavanceerde gevallen, slechtere interface.
  3. EaseUS Data Recovery Wizard, eenvoudig, maar de prijsstelling wordt irritant.
  4. PhotoRec, gratis, rommelige resultaten.
  5. Exif Untrasher, alleen voor beperkte fotogevallen.

Beste dataherstelsoftware voor Mac, top 5 tools die het proberen waard zijn.

Als je een snelle uitleg wilt, bekijk dan deze videogids voor bestandsherstel op Mac: bekijk hoe bestandsherstel op Mac werkt voordat je iets installeert

Nog één ding. Herstel bestanden naar een andere schijf. Niet terug naar dezelfde. Daar gaat het bij mensen mis.

Als de bestanden zijn verwijderd van de interne SSD van je Mac, zou ik iets minder optimistisch zijn dan @mikeappsreviewer en @sterrenkijker het laten klinken. Niet omdat de apps slecht zijn, maar omdat moderne Macs meedogenloos kunnen zijn zodra de Prullenmand is geleegd en TRIM in werking treedt. Soms kan de ‘beste Mac-bestandsherstelsoftware’ nog steeds niet herstellen wat het opslagsysteem al heeft gewist.

Dat gezegd hebbende, als je de veiligste/makkelijkste route wilt, is Disk Drill waarschijnlijk de eerste die ik zou proberen. Niet omdat het magisch is, maar omdat de interface eenvoudig is, bestandsvoorbeelden helpen en het minder intimiderend is dan veel herstelsoftware voor Mac. Als het je bestanden vindt en ze correct weergeeft in de voorbeelden, is dat een heel goed teken.

Eén ding dat ik zou toevoegen en dat nog niet genoeg is benadrukt: controleer ook niet-herstelopties voordat je diepe scans uitvoert. Kijk in iCloud Drive, Desktop-/Documenten-synchronisatie, e-mailbijlagen, app-specifieke autosave-mappen en lokale Time Machine-snapshots. Op macOS bestaat verwijderde inhoud soms nog steeds op plekken die mensen vergeten. Ik heb mensen uren zien scannen terwijl het bestand al die tijd gewoon in iCloud stond. Best pijnlijk lol.

Als je schijf geluiden maakt, vastloopt of de verbinding verbreekt, sla normaal scannen dan over en maak eerst een kloon/image. Herstelsoftware is prima voor logische verwijdering, maar een stuk minder voor stervende hardware.

Voor een bredere verzameling van de beste Mac-herstelsoftware is deze discussie over Mac-dataherstelsoftware met echte gebruikerskeuzes het bekijken waard.

Korte versie:

1. Stop met het gebruiken van de Mac.
  2. Controleer iCloud/Time Machine/app-autosaves.
  3. Probeer eerst Disk Drill vanwege het gebruiksgemak.
  4. Gebruik een andere schijf voor herstelde bestanden.
  5. Houd de verwachtingen realistisch bij interne SSD’s.

Kleine onenigheid met @sterrenkijker en @sternenwanderer: ik zou niet meteen beginnen met een lange diepe scan op de interne Mac SSD, tenzij je eenvoudigere oorzaken al hebt uitgesloten. Prullenmand legen op APFS + TRIM is vaak een gok, en urenlang scannen kan gewoon tijdverspilling zijn als de bestanden al weg zijn.

Wat ik eerst zou doen:

• Controleer iCloud Drive Recent verwijderd
  • Controleer de app waarmee de bestanden zijn gemaakt op automatisch opslaan/versiegeschiedenis
  • Controleer Time Machine en lokale snapshots met tmutil listlocalsnapshots /
  • Als de bestanden op een externe schijf of SD-kaart stonden, is de kans op succes veel groter

Wat software betreft, heeft @mikeappsreviewer gelijk dat gratis meestal alleen voorbeeldweergave betekent. Voor betaalde tools is Disk Drill de meest praktische software voor Mac-bestandsherstel voor gewone gebruikers.

Voordelen van Disk Drill:

• overzichtelijke interface
  • goede ondersteuning voor voorbeeldweergave
  • werkt goed met APFS/externe media
  • kan een back-upimage maken vóór herstel

Nadelen:

• niet goedkoop
  • herstel van interne SSD na het legen van de Prullenmand wordt nog steeds beperkt door TRIM
  • gevorderde gebruikers vinden R-Studio mogelijk beter beheersbaar

Mijn mening:

• Verwijderde bestanden op interne SSD: probeer Disk Drill, maar houd de verwachtingen laag
  • Externe schijf/SD-kaart: Disk Drill is een solide eerste keuze
  • Forensische controle nodig: R-Studio
  • Alleen gratis nodig: PhotoRec, maar verwacht een rommelig resultaat

Belangrijkste regel die nog niet genoeg is benadrukt: als de Mac blijft synchroniseren met iCloud, kan zelfs niets doen nog steeds gegevens op de achtergrond wegschrijven. Schakel hem indien mogelijk uit en werk vanaf een andere Mac of opstartmethode.