Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn harde schijf verwijderd en te laat beseft dat ik ze nog nodig heb voor werk en persoonlijke administratie. Ik ben op zoek naar de beste manier om veilig verwijderde bestanden van de harde schijf te herstellen zonder de situatie te verergeren. Advies over betrouwbare stappen voor gegevensherstel of software zou erg helpen.
Ik had zo’n puinhoop met een oudere externe HDD, en de eerste verkeerde zet die ik maakte was hem gewoon blijven gebruiken alsof er niets was gebeurd. Doe dat niet. Als bestanden verdwenen zijn, staat de data er vaak nog een tijdje totdat nieuwe schrijfacties eroverheen komen. Elke kopieeractie, download, installatie of verplaatsing verkleint je kansen.
Voordat je herstelsoftware draait, zou ik eerst de saaie dingen controleren, want soms zijn de bestanden helemaal niet weg:
- Prullenbak
- OneDrive- of Google Drive-synchronisatiemappen
- Bestandsgeschiedenis-back-ups
- Andere externe back-upschijven
- Een ander gebruikersaccount op dezelfde pc
Als geen van die dingen iets oplevert, is herstelsoftware de volgende stap bij normale verwijderingen of per ongeluk formatteren.
Ik zou beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt omdat de indeling snel logisch aanvoelde, en het vroeg niet dat ik vooraf al van alles over bestandssystemen wist. Het gaat redelijk goed om met verwijderde partities, geformatteerde schijven en beschadigde bestandssystemen, voor zover ik heb gezien.
Wat voor mij het beste werkte, was het proces strikt houden:
- Sluit de schijf aan en controleer of het systeem hem correct ziet.
- Installeer de herstelapp op een andere schijf.
- Voer een volledige scan uit, niet de korte.
- Bekijk bestanden vooraf voordat je ze herstelt.
- Haal eerst de belangrijke bestanden binnen.
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde HDD.
Dat laatste is waar mensen de fout in gaan. Als je terugzet op dezelfde schijf, loop je het risico andere data te overschrijven die je nog niet hebt hersteld.
Eén onderdeel dat ik fijn vond in Disk Drill was de preview. Wanneer foto’s netjes openden en video’s in de preview afspeelden, zag ik dat als een redelijk teken dat de herstelde kopie bruikbaar zou zijn. Ik test meestal een handvol kritieke bestanden voordat ik enorme mappen ga herstellen.
Als Disk Drill tekortschiet, zou ik daarna een andere tool proberen. Verschillende hersteltools leveren niet altijd dezelfde resultaten op. PhotoRec is gratis en krachtiger dan mensen verwachten, al is het wat lastiger in gebruik en komen bestandsnamen vaak verminkt terug of ontbreken ze. R-Studio en UFS Explorer zijn ook degelijk, maar ze voelden voor mij minder gebruiksvriendelijk.
Een apart probleem is hardwarefalen. Als de schijf klikt, schuurt, de verbinding verliest of niet in de BIOS verschijnt, zou ik thuis stoppen met scans uitvoeren. Software helpt bij logische schade. Het doet bijna niets voor een schijf met fysieke problemen.
In dat stadium is een recoverylab de veiligere stap, vooral als de verdwenen bestanden familiefoto’s, werkbestanden of iets anders bevatten dat je nergens anders meer vandaan kunt halen. Het kost veel, ja. Toch is het soms het enige pad dat nog over is.
Stop eerst met het gebruiken van de schijf. Dat is belangrijker dan wat dan ook.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één punt: schrijf geen nieuwe gegevens naar dezelfde HDD. Ik ben het er niet helemaal mee eens om elke keer met een volledige scan te beginnen. Als het verwijderen recent was en de schijf gezond is, zou ik eerst een image van de schijf maken als de bestanden belangrijk zijn voor werk. Een sector-voor-sector-kloon geeft je één schone kans en laat het origineel onaangeroerd als de eerste tool dingen mist.
Mijn volgorde zou zijn:
- Controleer de TRIM-status als dit een SSD is. Op veel SSD’s worden verwijderde bestanden snel gewist. De kans op herstel daalt sterk.
- Maak een schijfimage of kloon naar een andere schijf met gelijke of grotere capaciteit.
- Voer herstel uit op de image, niet op het origineel.
- Sorteer resultaten op bestandstype en wijzigingsdatum. Haal eerst documenten, pdf’s, spreadsheets en foto’s eruit.
- Controleer herstelde bestanden voordat je uren besteedt aan de rest.
Disk Drill is een goede eerste keuze voor het herstellen van verwijderde bestanden van een harde schijf, omdat je er ook een imagebestand mee kunt scannen, wat veiliger is. Als het de mappenstructuur intact vindt, zijn je kansen beter. Als namen weg zijn en je alleen ruwe bestandskenmerken ziet, reken dan op een rommelig resultaat.
Voor SEO-vriendelijke formulering zou ik het zo zeggen. Herstel veilig bestanden van een oude harde schijf en zet verwijderde documenten, foto’s en werkgegevens terug.
Ook de moeite waard om te bekijken, bekijk deze uitleg over herstel van harde schijven.
Als de schijf traag is, CRC-fouten geeft of Verkenner laat vastlopen, stop dan en maak eerst een kloon. Ik heb dit op de harde manier geleerd. Nog een scan extra maakt het soms erger.
Eén kleine onenigheid met @mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel: als dit echt bedrijfskritische bestanden zijn, zou ik niet steeds achter elkaar een hoop hersteltools op de originele schijf blijven proberen, tenzij je al een kloon hebt gemaakt. Mensen behandelen softwareherstel alsof ze krasloten openkrabben. Elke extra scan op een instabiele schijf kan herstelbaar veranderen in tja.
Wat ik hierna zou doen:
- Controleer of de verwijderde bestanden ooit zijn geopend vanuit apps met automatisch opslaan of tijdelijke versies. Word, Excel, Adobe en zelfs sommige boekhoudapps bewaren lokale herstelkopieën.
- Zoek op bestandsextensie op de hele pc, niet alleen in de oorspronkelijke map. Verwijderde bestanden zijn soms verplaatst, vreemd gesynchroniseerd of onder een tijdelijke naam opgeslagen.
- Als dit een externe HDD is die op Windows is gebruikt, kijk dan naar Vorige versies van de bovenliggende map. Het werkt soms wel en soms niet, maar als het werkt voelt het bijna illegaal.
- Als de gezondheid van de schijf twijfelachtig lijkt, lees dan eerst de SMART-gegevens uit voordat je hem zwaar belast. Als het aantal opnieuw toegewezen sectoren of wachtende sectoren oploopt, stop dan.
Voor software is Disk Drill nog steeds een redelijke plek om te beginnen voor herstel van verwijderde bestanden van een harde schijf, vooral omdat je de resultaten snel kunt beoordelen. Maar als de bestanden heel waardevol zijn, zou ik persoonlijk eerst een image maken en daarna het herstel op die image testen. Veiliger, minder paniekerig.
Ook, als dit op een SSD stond, moeten de verwachtingen flink omlaag. TRIM is meedogenloos en snel.
Voor meer meningen is deze thread prima:
beste reddit-discussie over het herstellen van verwijderde bestanden van een harde schijf
Korte versie: stop met het gebruiken van de schijf, controleer back-ups op appniveau, controleer de gezondheid van de schijf, maak indien mogelijk een kloon en gebruik daarna Disk Drill of een andere hersteltool op de kopie. Als de schijf rare geluiden maakt, doe het dan niet langer zelf.
Eén invalshoek die ik zou toevoegen aan wat @vrijheidsvogel, @codecrafter en @mikeappsreviewer zeiden: controleer of de verwijdering plaatsvond op hetzelfde bestandssysteem als je denkt. Klinkt klein, maar het is belangrijk. In Windows wordt bij verwijderen van een externe schijf de Prullenbak vaak overgeslagen. Op netwerkshares, NAS-volumes en sommige USB-configuraties kan verwijderen directe ontkoppeling betekenen met heel andere herstelkansen.
Ik zou er ook niet van uitgaan dat een volledige diepe scan altijd de slimste eerste stap is. Als de schijf stabiel is en de ontbrekende bestanden recent zijn verwijderd, kan een snelle metadata-gebaseerde scan soms de originele bestandsnamen en mapstructuur beter herstellen voordat je verdrinkt in duizenden ruwe resultaten. Diepe scans zijn geweldig, maar ze kunnen triage in chaos veranderen.
Een paar minder vaak genoemde dingen die het controleren waard zijn:
- Office AutoRecover-mappen
- Adobe tijdelijke mappen/projectcache-mappen
- Windows Search-indexkopieën van bestandsnamen
- E-mailbijlagen als de documenten ooit zijn verzonden
- Printer-/spool-exporten voor recent geprinte bestanden
- Lijsten met recente bestanden binnen de apps die ze hebben gemaakt
Als de schijf een HDD is en niet fysiek defect raakt, zou ik ook letten op bestandsfragmentatie. Grote videobestanden, PST-archieven, VM’s en databasebestanden herstellen slechter dan kleine documenten omdat delen verspreid kunnen liggen. In dat geval is het vaak beter om eerst de meest waardevolle kleinere bestanden te herstellen.
Specifiek over Disk Drill:
Voordelen:
- Gemakkelijk te sorteren op bestandstype en datum
- Voorbeeldweergave is handig voor snelle triage
- Goed voor image-gebaseerde herstelworkflows
- Gebruiksvriendelijk genoeg voor niet-experts
Nadelen:
- Diepe scans kunnen veel rommel opleveren
- Bestandsnamen/mapstructuur blijven niet altijd behouden
- Betaalde herstelbeperkingen kunnen vervelend zijn afhankelijk van de versie
- Niet mijn eerste keuze voor ernstig beschadigde hardware
Dus ja, Disk Drill is een redelijke optie voor herstel van verwijderde bestanden van een harde schijf, vooral bij normale onbedoelde verwijdering. Maar als dit een bedrijfskritische schijf is met tekenen van instabiliteit, zou ik minder leunen op meer apps proberen en meer op het bewaren van bewijsmateriaal en het beperken van leesacties. Herstelsucces draait vaak om terughoudendheid, niet om inspanning.