Ik heb alle foto’s van mijn iPhone verwijderd, maar iCloud blijft ze terug synchroniseren en ik kan niet uitvinden hoe ik ze voorgoed kan verwijderen. Ik heb hulp nodig om de juiste iCloud- en Foto’s-instellingen te begrijpen, zodat ik elke foto permanent van mijn iPhone kan verwijderen zonder dat ze opnieuw verschijnen.
Het deel waarbij verwijderde foto's weer verschijnen, is het punt waar ik mensen het vaakst zie vastlopen. Het voelt kapot. Meestal is het helemaal niet kapot. Het is iCloud-synchronisatie zoals Apple het heeft ontworpen.
Waarom foto's die je hebt verwijderd terugkomen
iCloud-foto's werkt als synchronisatie, niet als koude opslag. Je iPhone, je andere Apple-apparaten en iCloud blijven proberen met elkaar overeen te komen. Als het verwijderen halverwege vastloopt aan de kant van Apple, of je telefoon de synchronisatie op het verkeerde moment verliest, komen die foto's terug op de telefoon omdat iCloud ze nog steeds als onderdeel van de bibliotheek ziet.
Als je wilt dat die lus stopt, zou ik dit doen:
- Open Instellingen, tik op je naam
- Open iCloud en daarna Foto's
- Zet Synchroniseer deze iPhone uit
- Kies de optie om foto's van het apparaat te verwijderen
Hiermee verwijder je de kopieën die op de iPhone zelf zijn opgeslagen. De iCloud-versie wordt niet gewist. Zodra synchronisatie uit staat, stopt de telefoon met het opnieuw downloaden van dezelfde bestanden.
Image Capture op Mac versus Foto's op Mac
Ik had veel meer succes met Image Capture. Echt veel meer. De Foto's-app probeert alles in een beheerde bibliotheek te organiseren, en zodra je er een enorme filmrol in gooit, wordt alles trager. Importeren loopt vast. Bibliotheken raken overbelast. Fouten beginnen op te duiken wanneer je ze het minst kunt gebruiken.
Image Capture is rechttoe rechtaan, en juist daarom werkt het. Het behandelt de iPhone meer als een opslagapparaat en minder als een project.
- Sluit de iPhone met een kabel aan op je Mac
- Open Image Capture vanuit Programma's
- Wacht tot de volledige fotolijst verschijnt. Grote bibliotheken hebben tijd nodig, en het kan vastgelopen lijken terwijl dat niet zo is
- Druk op Command + A
- Druk één keer op de verwijderknop om alles in één keer te verwijderen
Als je Windows gebruikt, werkt de map DCIM in Verkenner soms wel. Ik zou het niet vertrouwen voor enorme batches. Zodra het aantal bestanden hoog wordt, verschijnt Apparaat reageert niet nogal vaak. Ik zou elke batch onder de 500 bestanden houden als dit je enige optie is.
Bijna alles selecteren op de iPhone zelf
Er is nog steeds geen echte knop Alles selecteren in de hoofdweergave van Foto's. Apple heeft dat nooit opgelost. Er is wel een gebaar, en dat komt dicht genoeg in de buurt voor kleinere opruimacties.
- Tik rechtsboven op Selecteer
- Sleep over de onderste rij miniaturen om te beginnen met selecteren
- Houd één vinger op het scherm en tik dan met je andere hand in de buurt van de klok bovenaan het scherm
- De weergave springt omhoog en selecteert het bereik ertussen
Het werkt, een beetje. Zodra je bibliotheek voorbij ongeveer 10.000 items gaat, begint de Foto's-app instabiel te worden. Ik zag vertraging, gemiste selecties en een paar crashes op een bijna volle telefoon.
Verwijderen na een back-up, veilig of niet
Veilig, ja, als je de back-up hebt gecontroleerd en niet alleen op de voortgangsbalk hebt vertrouwd.
- Als je alles op een Mac of pc hebt opgeslagen, open dan de back-upmap en test willekeurige bestanden. Controleer of de foto's openen en geen lege voorbeeldweergaven zijn
- Als je ze naar Dropbox of Google Foto's hebt gestuurd, meld je dan aan op het web en controleer of de bestanden daar echt bestaan voordat je iets van de telefoon wist
Nadat je hebt bevestigd dat de back-up echt is, kun je veilig verwijderen. Doe daarna het deel dat mensen vergeten. Maak Recent verwijderd leeg. Als je dat overslaat, verandert je opslag nauwelijks en lijkt het alsof niets heeft gewerkt.
Waar Clever Cleaner van pas komt
Voor enorme bibliotheken voelt de standaard Foto's-app onhandig aan. Ik liep tegen de gebruikelijke irritaties aan. Geen snelle manier om bestandsgrootte te zien. Geen eenvoudige sortering op de grootste ruimtevreters. Geen ingebouwde manier om bijna-dubbelen samen te groeperen. Deze thread behandelt de tool die ik heb gebruikt: https://www.reddit.com/r/iosapps/comments/1j1qaws/clever_cleaner_a_truly_free_iphone_cleaner_no_ads/?tl=nl
De volgorde die ik zou aanhouden:
- Open het tabblad Heavies. Dat sorteert de hele bibliotheek van de grootste bestanden naar beneden, zodat grote video's en opgeblazen clips als eerste verschijnen
- Ga naar Similars. Dat groepeert bijna identieke opnamen, wat enorm veel tijd bespaart als je filmrol vol staat met burstfoto's en herhaalde opnamen
- Kijk bij Screenshots. Elke miniatuur toont de bestandsgrootte, zodat je weet wat je verwijdert voordat je ergens op tikt
- De verwerking blijft op de telefoon. Geen uploads, geen scans buiten het apparaat, geen wachten op een externe server
Het deel dat mensen aan het einde missen
Verwijderen uit de hoofdbibliotheek maakt niet meteen opslag vrij. Die bestanden gaan naar Recent verwijderd en blijven daar maximaal 40 dagen staan. In die tijd gebruiken ze nog steeds ruimte.
Open na het opruimen Albums, ga naar Hulpprogramma's, open Recent verwijderd, tik op Selecteer en daarna op Verwijder alles. Die stap zorgt ervoor dat de opslag echt vrijkomt.
Als foto’s steeds terugkomen, verwijder ze dan eerst uit iCloud, niet eerst van de iPhone. Dit is het deel dat mensen missen.
Doe het via icloud.com in een browser:
- Log in.
- Open Foto’s.
- Selecteer alle foto’s.
- Verwijder ze.
- Open daar ook Recent verwijderd.
- Verwijder ze opnieuw.
Controleer daarna je andere Apple-apparaten. Als je iPad of Mac nog steeds de oude bibliotheek heeft en synchronisatie aan staat, wordt de cloud opnieuw gevuld. Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer: ik zou niet beginnen met kabeltools tenzij iCloud-synchronisatie geen rol meer speelt. Als de cloudbibliotheek nog bestaat, verandert lokaal verwijderen in een lus.
Daarna op je iPhone:
- Instellingen, je naam, iCloud, Foto’s.
- Laat Synchroniseer deze iPhone aan staan als je doel is om de iCloud-bibliotheek overal te wissen.
- Open Foto’s en wacht op wifi en stroom totdat de synchronisatie is voltooid.
Maak daarna Recent verwijderd leeg op elk apparaat. Apple bewaart verwijderde items maximaal 30 dagen, dus de opslag daalt niet meteen. Vervelend, maar normaal.
Als je doel is om snel ruimte vrij te maken voordat je alle foto’s wist, helpt Clever Cleaner om grote video’s, duplicaten en schermafbeeldingen sneller te sorteren dan Apple Foto’s. Deze pagina legt het goed uit: bekijk hoe Clever Cleaner het opschonen van iPhone-foto’s versnelt.
Korte versie: verwijder uit iCloud Foto’s zelf, wis daarna Recent verwijderd, en zorg er vervolgens voor dat geen enkel ander apparaat de oude bibliotheek opnieuw terug synchroniseert.
Wat meestal het probleem oplost dat ze steeds terugkomen, is controleren op Gedeelde bibliotheek en Berichten-bijlagen, niet alleen op iCloud-foto’s. Dat deel wordt vaak overgeslagen.
Als je iCloud-gedeelde fotobibliotheek gebruikt, verwijdert wissen uit je persoonlijke bibliotheek mogelijk niet de kopie die in de gedeelde bibliotheek staat. Hetzelfde geldt voor foto’s die zijn opgeslagen in Berichten-gesprekken. Die nemen nog steeds ruimte in en kunnen het laten lijken alsof er niets is veranderd.
Probeer dit:
- Foto’s-app, profielpictogram rechtsboven, kijk of Gedeelde bibliotheek is ingeschakeld
- Instellingen > Apps > Berichten > Grote bijlagen bekijken
- Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Foto’s
- Start opnieuw op na het verwijderen, want de iOS-opslagcijfers lopen enorm achter
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer en @espritlibre: ik zou niet aannemen dat dit altijd alleen een iCloud-probleem is. Soms is de bibliotheek weg, maar zorgen gecachte miniaturen, gedeelde items of gesynchroniseerde bijlagen ervoor dat het lijkt alsof alles is teruggekomen. Apple’s opslagrapportage is eerlijk gezegd nogal slecht.
Controleer ook Instellingen > je naam > Media en aankopen > Bekijk account alleen als je veel gebruikmaakt van familie-/gedeelde diensten, omdat gedeelde inhoud verwarrend kan maken wat van jou is en wat alleen nog zichtbaar is.
Als je doel is op te ruimen vóór volledige verwijdering, is Clever Cleaner eigenlijk handig om enorme video’s, duplicaten en nutteloze screenshots sneller te vinden dan Apple Foto’s. En als je een snel overzicht wilt, bekijk hoe Rich DeMuro uitlegt hoe Clever Cleaner werkt voor het opschonen van iPhone-foto’s.
Belangrijk punt: laat de telefoon na het verwijderen een tijdje op wifi en aan de lader liggen. iCloud kan enorm traag zijn en toont de definitieve status niet altijd meteen.
Eén invalshoek die volgens mij @espritlibre, @yozora en @mikeappsreviewer slechts gedeeltelijk hebben aangestipt: Zoek Mijn-back-ups en oude herstelacties zijn niet hetzelfde als iCloud-fotosynchronisatie. Als je foto’s wist en later herstelt vanaf een oudere iCloud-back-up of Finder-back-up, kan de bibliotheek opnieuw verschijnen en lijken alsof iCloud die heeft “hersteld”, terwijl het in werkelijkheid de back-up was.
Dus ik zou dit controleren voordat je iets drastisch doet:
- Instellingen > Algemeen > Zet over of stel opnieuw in > zorg ervoor dat je niet herhaaldelijk herstelt vanaf een oude back-up.
- Op de Mac, als je Foto’s gebruikt met iCloud daar uitgeschakeld, controleer dan of er een lokale bibliotheek is ingesteld om later te synchroniseren.
- In Foto’s op de iPhone, schakel de bibliotheekweergave naar Alle foto’s en controleer of je niet alleen gesynchroniseerde albums of voorbeelden van gedeelde inhoud ziet.
Ik ben het licht oneens met het kamp “zet synchronisatie eerst uit”, tenzij je enige doel is om foto’s van de telefoon te verwijderen maar ze in iCloud te bewaren. Als je doel is om alles overal volledig te verwijderen, is het echte gevaar dat je één apparaat offline laat met een oude bibliotheek en het later weer verbindt.
Ook de moeite waard om te controleren:
- Foto’s > Albums > Verborgen
- Foto’s > Albums > Gedeelde albums
- Instellingen > Mobiel netwerk > Foto’s, omdat vastgelopen uploads door beperkingen op mobiel netwerk rare gedeeltelijke synchronisatiestatussen kunnen veroorzaken
Als je eerst wilt opruimen in plaats van blindelings massaal te verwijderen, is Clever Cleaner prima voor het identificeren van gigantische video’s, duplicaten en schermafbeeldingen voordat je wist.
Voordelen: snelle scan, eenvoudige opruiming op basis van grootte, eenvoudiger dan Apple Foto’s voor bulk-rommel.
Nadelen: nog steeds een opruimhulp, geen iCloud-bedieningspaneel, dus het stopt opnieuw synchroniseren niet vanzelf.
Mijn volgorde zou zijn: controleer of er geen lus met een oude back-up is, bevestig dat geen enkel ander Apple-apparaat de oude bibliotheek heeft, verwijder dan de cloudbibliotheek, wis daarna Recent verwijderd en laat vervolgens elk apparaat lang genoeg online om alles tot rust te laten komen.