Jeg har brug for hjælp til at gendanne billeder fra et CompactFlash-kort, der blev brugt i mit DSLR-kamera. Efter en fotografering holdt kortet pludselig op med at kunne læses på både mit kamera og min computer, og jeg er bekymret for, at billedfilerne kan være gået tabt. Disse billeder er vigtige, og jeg vil virkelig sætte pris på råd om sikre trin til datagendannelse fra CF-kort eller software, der muligvis kan virke.
Jeg fotograferer events professionelt, og jeg får stadig en dårlig fornemmelse, når et CompactFlash-kort monteres tomt eller giver korrupte fejl. Jeg har oplevet det efter lange bryllupsdage, efter firmajobs, og én gang efter at et kamera frøs midt i en billedserie. Det gode er dette, et CF-kort, der ser dødt ud, har ofte stadig filerne på sig. Rodet ligger som regel i filsystemet, ikke i selve billederne.
Hvis du vil have den korte version, så start med gendannelsessoftware med det samme. Lad være med at pille ved kortet, lad være med at formatere det, og lad være med at teste det ved at tage flere billeder. Ud fra det, jeg har set, er Disk Drill den mest gnidningsfri løsning til dette job. Jeg har haft bedre held med det på store RAW-sæt, CR2, NEF, ARW og også på opdelte videofiler. PhotoRec virker, ja, men det smider filer i en bunke og fjerner filnavnene, hvilket er hårdt, når man sorterer tusindvis af billeder klokken 2 om natten. Recuva virkede lidt som hit eller miss med professionelle kameraformater. Disk Drill lader dig i det mindste få en forhåndsvisning, før du gendanner, og det reddede mig fra at hente junkfiler, jeg ikke havde brug for.
Hvad jeg ville gøre først
- Installer gendannelsesappen på din computers hoveddrev. Læg den ikke på CF-kortet. Lad kortet være urørt.
- Lav en fuld byte-for-byte-sikkerhedskopi af kortet. Hvis kortet er ustabilt, langsomt eller giver læsefejl, så klon det først til en billedfil. Jeg lægger stor vægt på dette trin. Det er mere sikkert at scanne billedfilen end at belaste det oprindelige kort igen og igen.
- Scan kortet, eller endnu bedre, klonen. Kør gendannelsen, og lad den arbejde sig gennem lagringsblokkene. Det tager tid. Lad den være.
- Forhåndsvis det, den finder. Tjek billederne og videoklippene, før du gendanner dem. Det hjælper dig med at opdage korruption tidligt.
- Gendan til et andet drev. Intern SSD, ekstern SSD, en anden harddisk, fint. Skriv ikke noget tilbage til CF-kortet.
Hvis scanningen allerede kører, er det godt. Hvis du ikke har sat kortet i endnu, er det også godt. Uanset hvad er der nogle få regler her, og hvis du ignorerer dem, gør du hurtigt arbejdet sværere. Det meste af tiden findes dataene stadig. Det, der er ødelagt, er mappestrukturen, det kort dit system bruger til at finde filerne.
Regler jeg lærte på den hårde måde
- Stop med at bruge kortet nu. Tag ikke flere billeder på det. Kopiér ikke tilfældige testfiler over på det. Hver skrivning risikerer at overskrive netop de billeder, du vil have tilbage.
- Ignorér enhver formateringsmeddelelse. Hvis Windows eller macOS siger, at kortet skal formateres, så tryk nej. Brug også en ordentlig kortlæser. Jeg har haft færre adgangsproblemer med en kortlæser end med et kamera tilsluttet via USB.
- Tjek, om systemet stadig kan se kortet. I Windows skal du kigge i Diskhåndtering. På Mac skal du tjekke Diskværktøj. Hvis kortet vises med den rigtige kapacitet, har gendannelsessoftware stadig en god chance. Hvis det slet ikke vises, eller kortet har fået fysisk skade, er du ovre i laboratorieområde.
- At gendannet video ikke afspilles betyder ikke, at den er væk. Jeg har fået klip tilbage med ødelagte headers eller mærkelig fragmentering. VLC kan nogle gange rette afspilningen, hvis du ændrer håndtering af beskadigede filer til altid at reparere. Untrunc hjalp mig engang med et ødelagt filsæt fra en ældre optagelse.
- Reparér først kortet, når filerne er sikre. Når dine billeder og videoer er kopieret et andet sted hen og tjekket, så tag dig af kortet. CHKDSK på Windows eller Førstehjælp på Mac kan måske rydde op i filsystemfejl. Til genbrug formaterer jeg det som regel i kameraet, når jeg stoler på kortet igen. Hvis et kort bliver ved med at opføre sig mærkeligt, pensionerer jeg det. Ingen diskussion.
Et par praktiske noter
Hvis dit kort viser den korrekte størrelse, er der stadig håb. Jeg har gendannet komplette event-sæt fra kort, som folk troede var væk for altid. Hvis kortet forsvinder, afbryder forbindelsen tilfældigt, bliver varmt eller var bøjet, så stop dér. Gentagne læsninger på svigtende medier er ikke et klogt sats.
Og ja, denne del er vigtig, gem de gendannede filer et kedeligt og sikkert sted. Dit interne drev, en ekstern SSD, begge dele hvis du har pladsen. Åbn RAW-filerne. Gennemse videoerne. Gå ikke ud fra, at en meddelelse om vellykket gendannelse betyder, at hver fil er intakt.
Træk vejret og tag det trin for trin. Det er panik, der ødelægger kort, ikke selve korruptionen.
Ja, gendannelse er ofte mulig, selv fra et DSLR CompactFlash-kort, der ser dødt ud.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt: stop med at bruge kortet. Jeg er lidt uenig i at gå direkte til filreparationsværktøjer efter gendannelse. Hvis kortet er ustabilt, ville jeg først udelukke de simple ting. En dårlig kortlæser forårsager mange falske tilfælde af døde kort.
Gør dette i rækkefølge.
-
Prøv en anden CF-kortlæser.
Billige kortlæsere fejler ofte. Jeg havde en, der læste SD fint og fejlede på CF hver gang. Hvis din computer kan se kortets størrelse i Diskhåndtering eller Diskværktøj, er dine chancer stadig rimelige. -
Rens CF-kortets ben, og inspicér kamerastikket.
CompactFlash har fysiske ben. Bøjede ben i kameraet er et kendt problem. Kig tæt efter. Hvis selve kortet har beskadigede huller, eller kamerastikket har bøjede ben, så stop med at tvinge det. Sådan bliver kort og kamerastik værre. -
Spring CHKDSK over før gendannelse.
Folk gør dette for tidligt og fortryder det. Filsystemreparation skriver ændringer. Gendannelse først, reparation senere. -
Hvis kortet monteres som RAW, ikke-allokeret eller beder om formatering, så brug gendannelsessoftware.
Disk Drill er et solidt valg til gendannelse af billeder fra CF-kort, fordi det håndterer RAW-fotoformater godt og holder processen enkel. Hvis filnavne er vigtige, har det en tendens til at være mindre rodet end PhotoRec. -
Hvis kortet kobler fra under læsning, så gå til en professionel.
Periodiske afbrydelser, nul kapacitet, et brændende varmt kort eller fysisk skade peger på hardwarefejl. Software løser ikke det.
Til søgetermer er den rene version:
gendan filer fra et formateret CF-kort
Dette korte klip er også relevant, hvis du vil have en visuel gennemgang af trinene til filgendannelse fra kort:
se trin til gendannelse af billeder fra CF-kort
Vigtigst af alt: formatér det ikke, tag ikke billeder på det, og bliv ikke ved med at prøve igen i kameraet 20 gange. Gentagne læsninger på et svigtende medie er sådan, små problemer bliver til totalt datatab.
Ja, det er muligt, men svaret afhænger virkelig af, om der er tale om filsystemskade eller egentlig hardwarefejl.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @sternenwanderer, men jeg vil tilføje én ting, som de kun berørte let: hvis kortet er virkelig vigtigt, så brug ikke timer på at teste det i alle de enheder, du ejer. Hvert ekstra monteringsforsøg kan få et ustabilt CF-kort til at opføre sig værre, især hvis controlleren er ved at fejle. Folk gør nogle gange et kort, der kunne reddes, til et helt ulæseligt kort ved bare at prøve én gang mere.
Det, jeg ville gøre anderledes:
- Brug en kendt velfungerende kortlæser med strøm, hvis muligt, ikke en forreste USB-port eller en ustabil hub.
- Lyt efter konsistens. Hvis kortet vises med den korrekte kapacitet hver gang, er det som regel et bedre tegn end om Explorer/Finder kan åbne det.
- Hvis kortet dukker op, så lav først et image, hvis dit software tillader det.
- Scan derefter imaget, ikke selve kortet.
Hvad angår software, er Disk Drill et rimeligt valg her, fordi det ofte håndterer gendannelse af DSLR-fotos fra CompactFlash-kort ret godt, især med RAW-formater. Jeg ville ikke køre CHKDSK, First Aid eller lade kameraet rette kortet før gendannelse. Det er dér, folk ødelægger det.
Én mild uenighed: at rense kontakterne er fint, men jeg ville være meget forsigtig med CF, fordi den reelle fare er bøjede kamerapins, ikke snavs. Bliv ikke ved med at indsætte det, hvis noget føles forkert.
Hvis kortet er:
- slet ikke registreret
- viser 0 byte
- afbryder midt under læsning
- bliver mærkeligt varmt
så stop gør-det-selv-forsøg og overvej et professionelt laboratorium. Software hjælper ikke meget dér.
Hvis du også vil have mere virkelighedsnær diskussion om gendannelse af CompactFlash-fotos, er denne tråd ret præcis:
Diskussion og tips om fotogendannelse fra CompactFlash-kort
Kort fortalt: ja, gendannelse er ofte muligt fra et DSLR CF-kort, men kun hvis du stopper med at bruge det nu og gendanner til et andet drev. Hvis kortet stadig bliver registreret, er dine chancer gode. Hvis det virker fysisk dødt, er det en helt anden sag.
Jeg ville dele dette op i to tilfælde, fordi folk alt for ofte blander dem sammen.
Tilfælde 1: kortet kan læses på et lavt niveau, men billederne er væk
Det kan som regel gendannes.
Tilfælde 2: CF-kortet fejler elektrisk
Det er her, gør det selv-gendannelse hurtigt bliver usikkert.
Jeg er enig med @sternenwanderer, @chasseurdetoiles og @mikeappsreviewer om den vigtigste regel: ingen flere skrivninger. Men jeg er lidt uenig i instinktet om at blive ved med at prøve forskellige kortlæsere/enheder, hvis kortet er ustabilt. Med CF er gentagne isætninger ikke altid harmløse på grund af kamerapin-situationen og aldrende controllere.
En ting, der ikke nævnes nok: tjek kortets etiket og kabinet for let adskillelse eller bøjning. Ældre CompactFlash-kort udvikler nogle gange interne problemer på grund af fysisk belastning, og de kan se fine ud, indtil de begynder at forsvinde sporadisk. Hvis kabinettet føles løst, så stop testningen.
Det, jeg ville tilføje:
- Hvis kortet vises i operativsystemet med normal kapacitet, så prøv at lave én god image-kopi og arbejd kun ud fra den derefter.
- Hvis imaging går i stå ved den samme procent hver gang, tyder det ofte på hardwareproblemer, ikke kun filsystemskade.
- Hvis dit DSLR skrev RAW + JPEG, så gendan begge dele, selv hvis du kun går op i RAW. Nogle gange er den ene version intakt, når den anden er fragmenteret.
Hvad angår software, er Disk Drill en fornuftig mulighed til gendannelse af billeder fra CF-kort.
Fordele
- enkel arbejdsgang
- god understøttelse af kamera-RAW-formater
- forhåndsvisning hjælper med at sortere brugbare filer
- mindre kaotisk output end nogle carving-værktøjer
Ulemper
- ikke den billigste løsning
- dybe scanninger kan give dubletter
- hvis kortet har reelle hardwarefejl, rammer software stadig en mur
Så ja, gendannelse er mulig. Hvis kortet stadig identificeres korrekt, er chancerne rimelige. Hvis det viser 0 MB, forsvinder midt under læsning eller bliver varmt, så spring hjemmeeksperimenter over og gå til et gendannelseslaboratorium. Det er som regel grænsen.