Er det mulig å gjenopprette slettede filer fra minnepinne?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra minnepinnen min og innså for sent at jeg ikke hadde noen sikkerhetskopi. Minnepinnen fungerer fortsatt, men dokumentene og bildene jeg trenger er borte. Jeg ser etter hjelp med filgjenoppretting fra minnepinne, inkludert om slettede USB-filer kan gjenopprettes og hvilke trinn jeg bør ta før jeg gjør ting verre.

Å slette filer fra en USB-minnepinne er en annen type rot enn å slette ting fra hoveddisken din. Mange hører sjekk Papirkurven og går dit først, men finner ingenting. På de fleste minnepinner hopper Windows over den vanlige Papirkurv-flyten og behandler sletting som om den er permanent med en gang.

Likevel ville jeg ikke kalt det håpløst. Det jeg har sett er dette: fildataene blir ofte liggende på USB-en en stund. Systemet fjerner oppføringen og markerer plassen som ledig. Den dårlige delen starter når du fortsetter å bruke stasjonen. Nye filer havner der, gamle data blir overskrevet, og sjansen for gjenoppretting faller raskt. Små USB-stasjoner gir deg nesten ikke rom for feil. Jeg lærte det på den irriterende måten.

Hvis stasjonen fortsatt vises normalt, ville jeg valgt programvare for datagjenoppretting. Jeg ville stoppet og unngått gjør-det-selv-gjenoppretting hvis noe av dette skjer:

1. USB-en vises ikke i det hele tatt;
  2. den rapporterer 0 bytes eller en meningsløs størrelse;
  3. den kobler ut når du beveger på den;
  4. pluggen ser bøyd, sprukket eller løs ut;
  5. enheten blir varmere enn vanlig;
  6. filene er viktige nok til at en laboratoriregning gjør mindre vondt enn å miste dem.

Hvis ingen av disse passer i ditt tilfelle, er programvare det første jeg ville prøvd.

Før du kjører en skanning, gjør de enkle kontrollene. Jeg ser alltid gjennom PC-en først, så skysynkroniseringsmapper, e-postvedlegg, gamle sikkerhetskopimapper, tilfeldige skrivebordsdump, alle de vanlige stedene hvor kopier pleier å havne. Slå på skjulte filer og sjekk USB-en igjen. Noen ganger er filene fortsatt der og ble bare skjult av en dårlig attributtendring eller noe søppelmalware. Jeg ville også sett i mapper med navn $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes hvis minnepinnen har vært koblet til en Mac på et tidspunkt. Liten sjanse, klart, men det tar bare et minutt.

Når disse kontrollene ikke hjelper, skann stasjonen. De fleste gjenopprettingsapper følger omtrent samme flyt selv om menyene ser forskjellige ut:

1. Installer gjenopprettingsprogrammet på datamaskinen din, ikke på USB-stasjonen.
  2. Koble til USB-en.
  3. Velg USB-en inne i gjenopprettingsverktøyet.
  4. Start en skanning etter slettede eller tapte filer.
  5. La skanningen fullføres. Ikke stopp halvveis fordi det første skjermbildet så tomt ut.
  6. Bruk søk, filtre og filtypegrupper for å begrense haugen.
  7. Forhåndsvis filer der appen støtter det.
  8. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din, en HDD, SSD eller en annen USB, ikke tilbake på den samme USB-minnepinnen.

Det siste trinnet er viktigere enn folk tror. Hvis du gjenoppretter filer til den samme minnepinnen, risikerer du å overskrive andre slettede ting du ennå ikke har gjenopprettet. Jeg gjorde denne feilen for mange år siden med en gammel 16 GB-pinne. Fikk tilbake noen bilder, mistet resten for godt. Dum kveld.

Hvis du vil ha kortversjonen om verktøy, er Disk Drill det jeg ville startet med. For vanlige tilfeller av sletting på USB er det som regel den minst irriterende veien. Det håndterer vanlige filsystemer som FAT32, exFAT og NTFS, grensesnittet er ryddig nok, og forhåndsvisningsfunksjonen sparer tid. Forhåndsvisning er et nyttig signal. Hvis en fil åpnes riktig i forhåndsvisning, er sjansene dine vanligvis ganske gode.

Det hjelper også når filsystemet er delvis skadet eller mangler oppføringer. Noen verktøy er bare avhengige av gamle katalogoppføringer. Dette skanner også etter filsignaturer, så du har fortsatt en sjanse når navn og mapper er borte. Ulempen er velkjent: gjenopprettede filer kan komme tilbake med generiske navn og uten den opprinnelige mappestrukturen.

Det gratis alternativet jeg ville nevnt er PhotoRec. Det gjenoppretter mye, og ved stygg filsystemskade får det noen ganger ut mer enn forventet. Men å bruke det er litt av et slit. Grensesnittet føles gammelt, og resultatet blir ofte en gigantisk haug med navnløse filer. Du ender opp med å sortere gjennom tusenvis av mystiske elementer for hånd. Det fungerer. Det er også plagsomt.

Jeg ville hoppet over CHKDSK før gjenoppretting. Folk kaster det inn i enhver USB-tråd, men det er et reparasjonsverktøy, ikke et verktøy for å angre sletting. Det endrer filsystemstrukturer, og jeg ville ikke risikert det før jeg fikk filene ut. Rekkefølgen min er enkel: gjenopprett først, reparer senere.

Så hvis jeg gjorde dette på min egen maskin, ville jeg sluttet å bruke USB-en med en gang, sjekket skjulte filer og steder med sikkerhetskopier, så kjørt en skanning med Disk Drill og lagret alt som ble gjenopprettet et annet sted. Hvis USB-en ser fysisk ustabil ut, ville jeg stoppet der og levert den til en gjenopprettingstjeneste.

Ja, hvis du sluttet å bruke minnepinnen raskt nok.

Én ting jeg vil legge til det @mikeappsreviewer sa, er å sjekke Windows Filhistorikk eller Tidligere versjoner hvis filene på et tidspunkt ble kopiert fra PC-en din. Folk hopper over dette. Noen ganger er USB-kopien borte, men kildeversjonen finnes fortsatt i et lokalt øyeblikksbilde. For bilder, sjekk også importmappen fra telefonen eller gamle meldingsapper. Jeg har sett folk gjenopprette slettede USB-filer fra WhatsApp-eksporter og kameraimporter mer enn én gang. Litt dumt, men det fungerer.

Hvis stasjonen viser riktig kapasitet og åpnes normalt, bruk et gjenopprettingsprogram. Disk Drill er et solid valg for datagjenoppretting fra minnepinner fordi det håndterer slettede filer godt og lar deg forhåndsvise resultater før gjenoppretting. For dokumenter og bilder betyr forhåndsvisning noe. Hvis forhåndsvisningene ser rene ut, er sjansene dine bedre.

Jeg er litt uenig i ett punkt folk gjentar mye, slettet betyr permanent på USB. Det stemmer ofte fra brukerens side, klart. Men på flashmedier er det større spørsmålet om kontrolleren allerede har ryddet blokkene. Noen USB-pinner gjør det, andre ikke. Gjenopprettingsrater varierer mye etter merke, alder og filsystem. exFAT-pinner jeg har testet var blandet. Gamle FAT32-stasjoner ga ofte bedre resultater.

Én sjekk til, koble stasjonen til en annen PC og en annen USB-port. Jeg har opplevd at en ustabil port fikk en frisk stasjon til å se korrupt ut. Irriterende sløsing med en time.

Hvis du vil ha en kort visuell gjennomgang, dekker denne raske videoguiden for gjenoppretting av data fra minnepinne den grunnleggende prosessen.

Det viktigste er at du ikke lagrer noe tilbake på den samme minnepinnen. Den delen ødelegger gjenoppretting raskt.

Ja, det er mulig, men jeg vil protestere litt på én ting fra @mikeappsreviewer og @stellacadente: folk oppfører seg som om gjenopprettingsprogramvare alltid er første steg hvis stasjonen monteres. Ikke alltid. Hvis de slettede filene var Office-dokumenter, PDF-er eller bilder du faktisk åpnet nylig på PC-en din, sjekk først appenes lister over nylige filer og plasseringer for midlertidige filer/cache. Word, Excel, Photoshop, til og med Windows miniatyrbildebuffer kan etterlate spor. Det er ikke full gjenoppretting, men noen ganger redder det deg.

Hvis minnepinnen også er kryptert med BitLocker eller et sikkerhetsverktøy fra leverandøren, blir gjenoppretting mye mer rotete. I så fall kan gjenopprettingsverktøy finne datablokker, ikke brukbare filer, med mindre filsystemets metadata fortsatt er intakte. Folk glemmer denne delen veldig ofte.

Hvis du går programvareveien, er Disk Drill et rimelig valg for filgjenoppretting fra minnepinne fordi det er lettere å sortere resultater enn i noen av de styggere verktøyene. Jeg ville brukt det mer til triage enn blindt håp: hvis forhåndsvisninger dukker opp og størrelsene ser fornuftige ut, er det et ganske godt tegn. Hvis alt kommer tilbake som korrupt eller navnløst søppel, slutt å kaste bort timer og vurder et profesjonelt verksted.

En ting til som ingen nevner nok: billige USB-pinner lyver. Stasjoner med falsk kapasitet og sviktende kontrollere kan få gjenoppretting av slettede filer til å se mislykket ut når maskinvaren allerede var søppel. Lag et skrivebeskyttet bilde av stasjonen først hvis du kan. Det gir deg én stabil kilde å skanne i stedet for å rote med pinnen om og om igjen.

Og hvis du vil ha mer lesestoff, er denne Facebook-diskusjonen om gjenoppretting fra minnepinne med ekte brukertips relevant.

Så ja, kan det gjenopprettes? Kanskje. Garantert? Nei. Slutt å bruke stasjonen, unngå å skrive noe til den, og ikke panikk-klikk på tilfeldige reparer-knapper. Slik gjør folk om slettet til faktisk borte for godt.

Mulig, ja. Garantert, nei.

En vinkel jeg ville lagt til utover det @stellacadente, @nachtdromer og @mikeappsreviewer dekket: sjekk om filene faktisk ble slettet eller om katalogen ble rotet til. USB-pinner med en ustabil kontroller kan vise tomme mapper mens rådataene fortsatt er der. Hvis det skjer, hjelper et gjenopprettingsverktøy som kan skanne både etter filoppføringer og signaturer. Det er der Disk Drill er ganske bra.

Min lille uenighet: Jeg ville ikke brukt for lang tid på å lete etter app-cacher med mindre filene ble redigert på den samme PC-en veldig nylig. En fin bonus når det fungerer, men for en USB-pinne er det vanligvis bedre bruk av tiden å først lage et fullstendig bilde av pinnen, og deretter skanne bildet i stedet for den aktive USB-en. Mindre belastning på ustabil maskinvare.

Fordeler med Disk Drill:

• enkelt å sortere bilder, dokumenter og videoer
  • forhåndsvisning er nyttig for å sjekke filhelsen
  • støtter vanlige USB-filsystemer godt
  • renere grensesnitt enn mange andre gjenopprettingsverktøy

Ulemper med Disk Drill:

• dype skanninger kan ta en stund
  • gjenopprettede filnavn og mapper kan være rotete
  • ikke magisk hvis blokker allerede har blitt overskrevet
  • fullstendige gjenopprettingsfunksjoner kan kreve betaling

Hvis USB-en plutselig ber om å bli formatert, ikke klikk ja. Det er da folk mister det enkle gjenopprettingsvinduet. Hvis den fortsetter å koble fra, slutt å plugge den inn igjen og igjen og vurder et profesjonelt laboratorium i stedet.