Er det mulig å gjenopprette data fra CF-kort brukt i DSLR?

Jeg trenger hjelp med å gjenopprette bilder fra et CompactFlash-kort som ble brukt i speilreflekskameraet mitt. Etter en fotografering sluttet kortet plutselig å kunne leses både i kameraet og på datamaskinen, og jeg er bekymret for at bildefilene kan ha gått tapt. Disse bildene er viktige, og jeg ville virkelig sette pris på råd om trygge trinn for datagjenoppretting fra CF-kort eller programvare som kan fungere.

Jeg fotograferer arrangementer for å leve av det, og jeg får fortsatt en dårlig følelse når et CompactFlash-kort monteres tomt eller gir korrupsjonsfeil. Det har skjedd etter lange bryllupsdager, etter firmaoppdrag, og én gang etter at et kamera låste seg midt i en serieopptak. Det gode er dette: et CF-kort som ser dødt ut har ofte fortsatt filene på seg. Rotet ligger vanligvis i filsystemet, ikke i selve bildene.

Hvis du vil ha kortversjonen, start med gjenopprettingsprogramvare med en gang. Ikke tukle med kortet, ikke formater det, og ikke test det ved å ta flere bilder. Ut fra det jeg har sett, er Disk Drill det smidigste alternativet for denne jobben. Jeg har hatt bedre hell med det på store RAW-sett, CR2, NEF, ARW, og også på oppdelte videofiler. PhotoRec fungerer, klart det, men det dumper filer i en haug og fjerner navnene, noe som er tungvint når du sorterer tusenvis av bilder klokken 2 om natten. Recuva virket litt tilfeldig med profesjonelle kameraformater. Disk Drill lar deg i det minste forhåndsvise før du gjenoppretter, og det har spart meg for å hente ut søppelfiler jeg ikke trengte.

Hva jeg ville gjort først

1. Installer gjenopprettingsappen på hoveddisken på datamaskinen. Ikke legg den på CF-kortet. La kortet være urørt.
  2. Lag en fullstendig byte-for-byte-sikkerhetskopi av kortet. Hvis kortet er ustabilt, tregt eller gir lesefeil, klon det til en bildefil først. Jeg legger stor vekt på dette trinnet. Det er tryggere å skanne bildefilen enn å belaste originalkortet om og om igjen.
  3. Skann kortet, eller enda bedre, klonen. Kjør gjenopprettingsprosessen og la den arbeide seg gjennom lagringsblokkene. Det tar tid. La den være i fred.
  4. Forhåndsvis det den finner. Kontroller bildene og videoklippene før du gjenoppretter dem. Dette hjelper deg med å oppdage korrupsjon tidlig.
  5. Gjenopprett til en annen disk. Intern SSD, ekstern SSD, en annen harddisk, alt går fint. Ikke skriv noe tilbake til CF-kortet.

Hvis skanningen allerede kjører, bra. Hvis du ikke har satt inn kortet ennå, også bra. Uansett er det noen regler her, og hvis du ignorerer dem, gjør du jobben raskt vanskeligere. Mesteparten av tiden finnes dataene fortsatt. Det som er ødelagt, er katalogstrukturen, kartet systemet ditt bruker for å finne filene.

Regler jeg lærte den harde veien

1. Slutt å bruke kortet nå. Ikke ta flere bilder på det. Ikke kopier tilfeldige testfiler til det. Hver skriving risikerer å overskrive akkurat bildene du vil ha tilbake.
  2. Ignorer enhver formateringsmelding. Hvis Windows eller macOS sier at kortet må formateres, trykk nei. Bruk også en ordentlig kortleser. Jeg har hatt færre tilgangsproblemer med en kortleser enn med et kamera koblet til via USB.
  3. Sjekk om systemet fortsatt ser kortet. I Windows ser du i Diskbehandling. På Mac sjekker du Diskverktøy. Hvis kortet vises med riktig kapasitet, har gjenopprettingsprogramvare fortsatt en god sjanse. Hvis det ikke vises i det hele tatt, eller kortet har fått fysisk skade, er du på vei inn i laboratorieterritorium.
  4. At gjenopprettet video ikke spiller av betyr ikke at den er borte. Jeg har opplevd at klipp kom tilbake med ødelagte headere eller merkelig fragmentering. VLC kan noen ganger fikse avspilling hvis du setter håndtering av skadede filer til alltid reparer. Untrunc hjalp meg en gang med et ødelagt filsett fra en eldre opptakssession.
  5. Reparer kortet først etter at filene er trygge. Når bildene og videoene dine er kopiert et annet sted og kontrollert, kan du ta deg av kortet. CHKDSK i Windows eller Førstehjelp på Mac kan rydde opp i filsystemfeil. For gjenbruk formaterer jeg vanligvis i kameraet etter at jeg stoler på kortet igjen. Hvis et kort fortsetter å oppføre seg merkelig, pensjonerer jeg det. Ingen diskusjon.

Noen praktiske merknader

Hvis kortet ditt viser riktig størrelse, er det fortsatt håp. Jeg har gjenopprettet komplette arrangementssett fra kort folk trodde var borte for godt. Hvis kortet forsvinner, kobler fra tilfeldig, blir varmt eller har vært bøyd, stopp der. Gjentatte lesinger på sviktende medier er ikke et smart valg.

Og ja, denne delen er viktig, lagre de gjenopprettede filene et kjedelig og trygt sted. Den interne disken din, en ekstern SSD, begge deler hvis du har plass. Åpne RAW-filene. Spol gjennom videoene. Ikke anta at en vellykket gjenopprettingsmelding betyr at hver fil er i orden.

Trekk pusten og ta det steg for steg. Det er panikken som ødelegger kort, ikke selve korrupsjonen.

Ja, gjenoppretting er ofte mulig, selv fra et CompactFlash-kort til DSLR som ser dødt ut.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng: slutt å bruke kortet. Jeg er litt uenig i å gå rett til filreparasjonsverktøy etter gjenoppretting. Hvis kortet er ustabilt, ville jeg først utelukket de enkle tingene. En dårlig kortleser forårsaker mange falske tilfeller av død kort.

Gjør dette i denne rekkefølgen.

1. Prøv en annen CF-kortleser.
    Billige kortlesere svikter ofte. Jeg hadde en som leste SD fint og sviktet på CF hver eneste gang. Hvis datamaskinen din ser kortstørrelsen i Disk Management eller Disk Utility, er sjansene fortsatt ganske gode.

2. Rengjør pinnene på CF-kortet og inspiser kamerasporet.
    CompactFlash har fysiske pinner. Bøyde pinner i kameraet er et kjent problem. Se nøye etter. Hvis selve kortet har skadede hull eller kamerasporet har bøyde pinner, slutt å tvinge det. Slik blir kort og kameraspor verre.

3. Hopp over CHKDSK før gjenoppretting.
    Folk gjør dette for tidlig og angrer. Filsystemreparasjon skriver endringer. Gjenopprett først, reparer senere.

4. Hvis kortet monteres som RAW, ikke allokert, eller ber om formatering, bruk gjenopprettingsprogramvare.
    Disk Drill er et solid valg for bildegjenoppretting fra CF-kort fordi det håndterer RAW-bildeformater godt og holder prosessen enkel. Hvis filnavn er viktige, pleier det å være mindre rotete enn PhotoRec.

5. Hvis kortet kobler fra under lesing, gå til profesjonelle.
    Periodiske frakoblinger, null kapasitet, glovarmt kort eller fysisk skade peker mot maskinvarefeil. Programvare løser ikke det.

For søketermer er den rene versjonen:
gjenopprett filer fra et formatert CF-kort

Denne korte videoen er også relevant hvis du vil ha en visuell gjennomgang av trinnene for filgjenoppretting fra kort:
se trinn for bildegjenoppretting fra CF-kort

Viktigst av alt: ikke formater det, ikke ta bilder med det, og ikke fortsett å prøve i kameraet 20 ganger. Gjentatte lesinger på sviktende medier er slik små problemer blir til totalt tap.

Ja, det er mulig, men svaret avhenger egentlig av om dette er filsystemskade eller faktisk maskinvarefeil.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sternenwanderer, men jeg vil legge til én ting de bare var så vidt inne på: hvis kortet er veldig viktig, ikke bruk timevis på å teste det i alle enhetene du eier. Hvert ekstra monteringsforsøk kan gjøre at et marginalt CF-kort oppfører seg verre, spesielt hvis kontrolleren er i ferd med å svikte. Noen ganger gjør folk et kort som kunne vært gjenopprettet om til et helt uleselig kort ved å bare prøve én gang til.

Dette ville jeg gjort annerledes:

• Bruk en kjent, fungerende kortleser med strømforsyning hvis mulig, ikke en USB-port i front eller en ustabil hub.
  • Se etter konsistens. Hvis kortet vises med riktig kapasitet hver gang, er det vanligvis et bedre tegn enn om Explorer/Finder kan åpne det.
  • Hvis kortet vises, lag et image først hvis programvaren din tillater det.
  • Skann deretter imaget, ikke selve kortet.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig valg her fordi det pleier å håndtere gjenoppretting av DSLR-bilder fra CompactFlash-kort ganske ryddig, spesielt med RAW-formater. Jeg ville ikke kjørt CHKDSK, First Aid eller latt kameraet fikse kortet før gjenoppretting. Det er der folk ødelegger det.

En liten uenighet: å rengjøre kontaktene er greit, men jeg ville vært veldig forsiktig med CF fordi den virkelige faren er bøyde kamerapinner, ikke skitt. Ikke fortsett å sette det inn hvis noe føles galt.

Hvis kortet er:

• ikke oppdaget i det hele tatt
  • viser 0 byte
  • kobler ut midt under lesing
  • blir unormalt varmt

så stopp med gjør det selv-forsøk og vurder et profesjonelt laboratorium. Programvare vil ikke hjelpe mye der.

Hvis du også vil ha mer diskusjon fra virkeligheten om gjenoppretting av CompactFlash-bilder, er denne tråden ganske treffsikker:
Diskusjon og tips om gjenoppretting av bilder fra CompactFlash-kort

Kortversjonen: ja, gjenoppretting er ofte mulig fra et DSLR CF-kort, men bare hvis du slutter å bruke det nå og gjenoppretter til en annen disk. Hvis kortet fortsatt blir korrekt registrert av systemet, er sjansene dine gode. Hvis det virker fysisk dødt, er det en annen situasjon.

Jeg ville delt dette inn i to tilfeller, fordi folk altfor ofte slår dem sammen.

Tilfelle 1: kortet er lesbart på et lavt nivå, men bildene er borte
Det lar seg vanligvis gjenopprette.

Tilfelle 2: CF-kortet har elektriske feil
Det er her gjør-det-selv-gjenoppretting fort blir usikker.

Jeg er enig med @sternenwanderer, @chasseurdetoiles og @mikeappsreviewer om hovedregelen: ikke skriv mer til kortet. Men jeg er litt uenig i instinktet om å fortsette å prøve ulike kortlesere/enheter hvis kortet er ustabilt. Med CF er gjentatte innsettinger ikke alltid ufarlige på grunn av kamerapinnene og aldrende kontrollere.

En ting som ikke nevnes ofte nok: sjekk kortetiketten og dekselet for liten åpning eller fleks. Eldre CompactFlash-kort kan noen ganger utvikle interne problemer på grunn av fysisk belastning, og de kan se helt fine ut helt til de begynner å forsvinne innimellom. Hvis dekselet kjennes løst, slutt å teste.

Det jeg ville lagt til:

• Hvis kortet vises i operativsystemet med normal kapasitet, prøv å lage én god bildekopi og jobb bare videre fra den.
  • Hvis avbildningen stopper på samme prosent hver gang, tyder det ofte på maskinvareproblemer, ikke bare filsystemskade.
  • Hvis speilreflekskameraet ditt skrev RAW + JPEG, gjenopprett begge deler, selv om du bare bryr deg om RAW. Noen ganger er én versjon intakt når den andre er fragmentert.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig valg for bildegjenoppretting fra CF-kort.

Fordeler

• enkel arbeidsflyt
  • god støtte for kameraets RAW-formater
  • forhåndsvisning hjelper med å sortere brukbare filer
  • mindre kaotisk resultat enn enkelte carve-verktøy

Ulemper

• ikke den billigste løsningen
  • dype skanninger kan gi duplikater
  • hvis kortet har reelle maskinvarefeil, vil programvare fortsatt møte veggen

Så ja, gjenoppretting er mulig. Hvis kortet fortsatt gjenkjennes, er sjansene ganske gode. Hvis det viser 0 MB, forsvinner midt under lesing eller blir varmt, hopp over hjemmeeksperimenter og gå til et gjenopprettingslaboratorium. Det er vanligvis grensen.