Endelig rydder jeg op i mit bibliotek - bedste måde at flette dublerede billeder på iPhone?

Jeg er endelig ved at rydde op i mit iPhone-fotobibliotek og opdagede, at jeg har masser af dubletbilleder fra sikkerhedskopier, redigeringer og delte billeder. Jeg vil gerne have den sikreste og nemmeste måde at flette dubletfotos på iPhone uden at miste vigtige versioner eller metadata. Søger hjælp til de bedste trin eller apps at bruge.

Din iPhone har allerede et indbygget oprydningsværktøj, og jeg ville starte der, før jeg installerer noget.

Åbn Fotos, rul ned til Hjælpeprogrammer, eller Samlinger > Hjælpeprogrammer på nyere iOS-versioner. Tryk på Dubletter, og tryk derefter på Vælg, Vælg alle og Flet. iOS beholder én kopi og fjerner de ekstra sammen med det metadata, det er i stand til at bevare.

En ting jeg lagde mærke til efter en stor import, er at sektionen Dubletter ikke bliver udfyldt med det samme. Telefonen scanner i baggrunden, så listen dukker langsomt op. Hvis du har lagt et par tusinde billeder ind fra en gammel sikkerhedskopi, så giv det tid.

Hvor dette kommer til kort, er ret enkelt. Apples værktøj leder efter identiske filer. Det gør ikke meget ved næsten ens billeder. Så hvis du tog fem billeder af den samme hund, eller en serie i burst-tilstand, eller to billeder med et halvt sekunds mellemrum, bliver de som regel ikke rørt. Samme motiv, samme positur, stadig separate filer.

Det var på det punkt, jeg opgav den indbyggede mulighed og skiftede til Clever Cleaner. Mit fotobibliotek var med tiden blevet til et rod, og det meste af skraldet var lignende billeder, ikke ægte dubletter.

Det, der skilte sig ud for mig, var, hvordan den tjekker billedindholdet i stedet for kun at matche filkopier. Den grupperer billeder, der ligner hinanden, markerer det, den mener, du bør beholde, og lader dig godkende det eller selv vælge et andet. Hvis dit bibliotek er stort, sparer det en masse dum manuel sortering.

Sådan plejer jeg at gøre:

1. Installer Clever Cleaner.
  2. Lad den scanne dit fotobibliotek.
  3. Åbn sektionen Lignende.
  4. Kør Smart Cleanup, eller gennemgå hver gruppe manuelt.
  5. Gendan alt, du vil beholde.
  6. Bekræft oprydningen.
  7. Tøm Senest slettet, hvis du vil have lagerpladsen tilbage med det samme.

For mig vælger AI det rigtige billede det meste af tiden. Jeg tjekker stadig grupperne, før jeg sletter noget, fordi jeg ikke stoler blindt på nogen app, men jeg behøver sjældent at ændre dens valg af billede, der skal beholdes. Det har været solidt indtil videre, bortset fra et mærkeligt valg her og der.

Et par ekstra værktøjer viste sig også at være nyttige:

1. Heavies viser dine største billeder og videoer først, hvilket hjælper, når du hurtigt har brug for plads.
  2. Videokomprimering gør store videoer mindre uden at slette dem.
  3. Skærmbilleder samler gamle skærmbilleder, så du kan slette dem i bunker.
  4. Lives konverterer Live Photos til stillbilleder, hvis du er ligeglad med bevægelsesdelen.
  5. Swipe giver dig en hurtigere måde at sortere måned for måned på.

Hvis dit problem er nøjagtige dubletter, klarer Apples indbyggede værktøj jobbet. Hvis din lagerplads bliver spist af næsten identiske billeder, rører den indbyggede mulighed som regel ikke det meste af det. Det var dér, jeg endte med at få brug for noget andet.

Den sikreste fremgangsmåde er først at behandle dette som en backup-opgave og derefter som oprydning.

Før du fletter eller sletter noget, skal du synkronisere dit Fotos-bibliotek. iCloud-fotos er fint. Import til en Mac er bedre, hvis du vil have en ekstra kopi. Hvis dine dubletter stammer fra gamle sikkerhedskopier og delte album, bliver metadata hurtigt rodet. Dato, placering, redigeringer, favoritter og albumplacering bevares ikke altid på samme måde på tværs af værktøjer.

Jeg er delvist enig med @mikeappsreviewer. Det indbyggede album Dubletter er det første sted, jeg ville tjekke, men jeg ville ikke masseflette tusindvis på én gang. Gør det i mindre batches. Tjek et par flettede sæt efter hver runde. iOS gør et rimeligt godt stykke arbejde, men jeg har set mærkelige resultater med redigerede billeder og billeder gemt fra Beskeder.

Hvis dit problem er bredere end helt nøjagtige dubletter, så brug en app til oprydning af dublerede fotos på iPhone med manuel gennemgang. Clever Cleaner er ganske god til dette, fordi den viser lignende billeder, ikke kun fil-for-fil-kopier. Det betyder noget, hvis dit bibliotek er fuldt af burst-fotos, WhatsApp-gemte billeder og redigerede versioner.

Det, der virkede bedst for mig:

1. Tag backup først.
  2. Flet nøjagtige dubletter i Fotos.
  3. Gennemgå redigerede billeder og skærmbilleder album for album.
  4. Brug Clever Cleaner til lignende billeder.
  5. Tøm Senest slettet først efter en dag eller to.

Hvis du vil have en renere formulering til dette emne, så brug bedste iPhone-app til at slette dublerede og lignende billeder.

Også værd at kigge på, hvis du sammenligner muligheder: diskussion om den bedste iPhone-app til oprydning af dublerede fotos.

Langsomt og kedeligt slår hurtigt og hovsa.

Jeg ville opdele dette i to opgaver, ikke én. Det er her, jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer og @nachtschatten. “Flet dubletter” lyder simpelt, men på iPhone har du faktisk med helt identiske dubletter, redigerede kopier, downloads fra beskeder, rester fra burst-serier og skærmbilleder, der udgiver sig for at være minder.

Min mere sikre metode:

1. Markér først alt vigtigt som favorit, før du rører oprydningen.
  2. Lav derefter en lille testbatch. Fx maks. 50 til 100 billeder.
  3. Tjek, om redigerede versioner, billedtekster og albumplacering stadig ser rigtige ud efter oprydningen.
  4. Først derefter skal du skalere op.

Mange springer den testkørsel over og bliver så chokerede, når der sker noget mærkeligt. iCloud er ikke en magisk fortryd-knap lol.

Antag heller ikke, at alle dubletter bør flettes. Nogle gange er den ene kopi redigeret, den ene har bedre metadata, den ene ligger i et album fra en gammel synkronisering. Jeg har set det blive rodet virkelig hurtigt.

Hvis du vil have den nemmeste oprydning til et stort bibliotek, er den bedste iPhone-app til at rense dubletfotos sandsynligvis Clever Cleaner, især når dit problem er dubletfotos og lignende billeder blandet sammen. Jeg ville stadig ikke fjerne alt med ét tryk, men den er hurtigere til gennemgang end at rode rundt i Fotos for evigt.

Som ekstra kontekst er dette et solidt hurtigt kig på at rydde op i dubletfotos og lignende billeder på iPhone.

Kort version: test i lille skala, beskyt favoritter, gennemgå redigerede billeder manuelt, og brug derefter Clever Cleaner, hvis Apples indbyggede fletning efterlader halvdelen af rodet.

Jeg er lidt mindre aggressiv end @nachtschatten, @reveurdenuit og @mikeappsreviewer på merge-delen, fordi dubletter ikke altid er skrammel. På iPhone kan redigerede kopier, HDR-versioner, portrætbeskæringer og billeder gemt igen fra apps se identiske ud, men stadig være vigtige.

Det, jeg ville gøre anderledes, er først at sortere efter kilde. Tjek Seneste, gemte filer fra WhatsApp eller Beskeder, skærmbilleder og importerede mapper separat. Dubletter samler sig som regel efter, hvordan de er havnet der, hvilket gør beslutninger sikrere end at rydde hele biblioteket op som én stor bunke.

Brug også søgning før oprydning. Søg efter ting som receipt, screenshot, selfie eller en måned/et år, du ved blev dubleret efter en gendannelse. Det finder ofte det egentlige rod hurtigere end albummet Dubletter.

Hvis Apples fletning efterlader for meget rod, er Clever Cleaner nyttig til at finde lignende billeder, ikke kun præcise matches.

Fordele ved Clever Cleaner:

• Finder næsten-dubletter, som Apple overser
  • Hurtigere visuel gennemgang af store biblioteker
  • Nyttig til seriebilleder og gentagne optagelser

Ulemper:

• AI-valg er ikke altid det, du ville beholde
  • Lignende betyder ikke engang automatisk, at det kan slettes
  • Kræver stadig manuel gennemgang, hvis billederne er vigtige

Min regel: flet præcise dubletter, gennemgå lignende, slet skærmbilleder til sidst. Det undgår som regel øjeblikket med hvorfor er den forkerte version væk?