Betrouwbare SD-kaart herstelsoftware nodig voor een groot herstel

Ik ben op zoek naar legitieme SD-kaartherstelsoftware die een groot SD-kaartherstel aankan zonder de situatie te verergeren. Mijn kaart liet plotseling mijn bestanden niet meer zien nadat ik een grote hoeveelheid foto’s en video’s had verplaatst, en nu heb ik hulp nodig bij het vinden van een veilige tool die zoveel mogelijk gegevens kan herstellen.

Verwijderde bestanden op een SD-kaart staan er vaak nog een tijdje op. Wat meestal als eerste verdwijnt, is de bestandsvermelding, niet de bestandsdata zelf. Het slechte deel komt later, wanneer je de kaart blijft gebruiken en nieuwe foto’s of clips op dezelfde ruimte terechtkomen. Zodra dat gebeurt, wordt herstel heel snel een stuk lastiger.

Als dit mij was overkomen, zou ik meteen stoppen en eerst het saaie deel doen.

1. Stop nu met het gebruiken van de SD-kaart. Geen nieuwe foto’s. Geen bestanden erop kopiëren. Nog geen reparatietools.
  2. Sluit hem aan met een kaartlezer. Daar heb ik meer succes mee gehad dan via een telefoon- of cameraverbinding.
  3. Als de kaart steeds wegvalt, vastloopt, als RAW verschijnt of onbetrouwbaar aanvoelt, maak dan eerst een byte-voor-byte image. Scan de image, niet de kaart.
  4. Sla herstelde bestanden ergens anders op. Je computer is prima. Een andere externe schijf is prima. Dezelfde SD-kaart is niet prima.

Voor herstelapps zou ik ze zo indelen.

Disk Drill

Dit zou voor de meeste SD-kaartklussen mijn eerste keuze zijn. De installatie is eenvoudig, previews zijn handig, en het kan overweg met de gebruikelijke problemen: verwijderde bestanden, geformatteerde kaarten, RAW-kaarten, beschadigde bestandssystemen. Ik heb het ook beter zien presteren dan veel andere tools bij cameramedia. Het ondersteunt formaten zoals CR2, CR3, NEF, ARW, RAF en meer.

Het onderdeel waar ik op zou letten is Advanced Camera Recovery. Als je ontbrekende bestanden video’s zijn van een drone, dashcam, GoPro, DJI-apparatuur, Insta360 of een gewone camera, dan is dit belangrijk. Een hoop apps laten je fragmenten zien en doen alsof ze je beelden hebben gevonden. Daarna opent het herstelde bestand niet. Deze doet het meestal beter met gesplitste of gefragmenteerde video. Op Windows krijg je ook tot 100 MB gratis herstel, wat genoeg is om te testen voordat je beslist.

PhotoRec

Als je iets gratis wilt en geen waarde hecht aan afwerking, dan is dit degene waar mensen steeds op terugkomen. Het graaft goed door beschadigde kaarten heen en ondersteunt een enorme stapel bestandstypen. Ik heb het gebruikt wanneer het bestandssysteem een puinhoop was en andere tools weinig opleverden.

Het nadeel is de interface. Die voelt oud aan. Het is makkelijk om ergens voorbij te klikken als je er nieuw mee bent. Ook komen bestandsnamen en mappen vaak niet op een bruikbare manier terug, dus eindig je met een hoop hernoemde bestanden en een uur sorteerwerk. Het werkt. Leuk is het niet.

Recuva

Hier zou ik op Windows alleen in eenvoudige gevallen naar grijpen. Stel dat je een paar JPG’s of MP4’s van een gezonde FAT32- of exFAT-kaart hebt verwijderd en het meteen hebt opgemerkt. Voor dat soort opruimwerk is het snel en gratis.

Ik zou het niet als eerste gebruiken op een corrupte kaart, nieuwere camera-RAW-formaten of kapotte videobestanden. Daar begint het al snel beperkt aan te voelen.

UFS Explorer

Deze zou ik erbij pakken wanneer de kaart vreemd doet en ik meer controle wil. Geformatteerde kaart, beschadigd bestandssysteem, analyse van schijfimages, dat soort dingen. Het geeft je meer knoppen om aan te draaien.

Nadeel: de interface is technischer. Als je iets eenvoudigs wilt, dan is dit het niet. Als je het prima vindt om door opties heen te pluizen en meer kans wilt maken bij lastige gevallen, dan is het je tijd waard.

R-Photo

Dit is een mooie middenweg op Windows als alles waar je om geeft foto’s en video’s zijn. Gratis voor persoonlijk gebruik, overzichtelijker dan PhotoRec, en de previewfunctie helpt veel wanneer je probeert uit te zoeken of de scan iets bruikbaars heeft gevonden.

De beperking is vrij duidelijk. Het is gericht op mediaherstel, niet op elk denkbaar bestandstype.

Als je de kortste weg wilt met het minste gedoe, begin dan met Disk Drill, bekijk in de preview wat het vindt en herstel daarna naar een andere schijf. Als je een gratis route nodig hebt, probeer dan PhotoRec of R-Photo. Als de kaart instabiel lijkt, blijf er dan niet scan na scan op inhameren. Maak eerst een byte-voor-byte kopie en werk daarna vanaf de kopie.

Voor een grote SD-kaartherstelactie zou ik stabiliteit vooropstellen, niet scansnelheid. Als de kaart nog steeds wordt aangekoppeld en verbonden blijft, is Disk Drill een solide eerste keuze. Het is een van de veiligere mainstream-opties voor grote herstelacties van foto’s en video’s, en de voorbeeldweergave helpt je te zien of de scan echt bestanden terughaalt voordat je tijd of geld uitgeeft. Voor SEO-mensen die hier later op zoeken, past het behoorlijk goed in de categorie “SD-kaart herstelsoftware voor foto’s en video’s”.

Kleine onenigheid met @mikeappsreviewer op één punt. Ik zou niet meteen naar Recuva grijpen, zelfs niet voor een “eenvoudig” mediageval, als de kaart direct na een enorme overdracht haperde. Mislukkingen bij grote overdrachten betekenen vaak bestandssysteembeschadiging, niet een nette verwijdering.

Wat ik zou toevoegen:

1. Controleer de gerapporteerde grootte van de kaart in Schijfbeheer of macOS-systeeminformatie. Als de capaciteit er verkeerd uitziet, stop dan en maak eerst een image.
  2. Voer één diepe scan uit, niet 5 verschillende tools achter elkaar. Herhaalde leesacties op een slechte kaart zijn een slecht idee.
  3. Sorteer de resultaten op oorspronkelijke mappad en bestandssignatuur. Bij grote herstelacties bespaart dit enorm veel tijd.
  4. Als video’s het belangrijkst zijn, test dan eerst de herstelde clips. Foto’s herstellen vaak makkelijker dan MP4- of MOV-bestanden.

Als je nog een ander referentiepunt wilt, is dit overzicht van beste software voor foto- en afbeeldingsherstel de moeite waard om te bekijken.

Als de kaart de verbinding verbreekt, warm wordt of de leessnelheid instort, stop dan met softwarepogingen en schakel over op professionele recovery. Dat is het punt waarop doe-het-zelf duur begint te worden.

Als dit direct na een enorme verplaatsing gebeurde, zou ik iets achterdochtiger zijn over de kaart zelf dan alleen over het bestandssysteem. Dat is het deel waar ik het niet helemaal eens ben met @mikeappsreviewer en een beetje met @cazadordeestrellas. Mensen springen meteen naar scannen, maar bij grote SD-kaarten kunnen een slechte kaartlezer, een nepkaart of falend flashgeheugen uren verspillen en ervoor zorgen dat de kaart zich nog vreemder gedraagt.

Wat ik anders zou doen:

• Controleer de kaart eerst met een andere, betrouwbaar werkende kaartlezer
  • Verifieer de echte capaciteit van de kaart met iets als H2testw of F3 als het naar een vervalste of defecte kaart ruikt
  • Als de ontbrekende bestanden van één enorme overdracht kwamen, kijk dan of ze zijn verplaatst en niet gekopieerd. Een mislukte verplaatsing is vervelender dan een verwijdering

Qua software is Disk Drill nog steeds een legitieme eerste keuze voor herstel van grote SD-kaarten, vooral omdat je met de voorbeelden snel kunt zien of de scan echte foto’s/video’s vindt of alleen rommel. Dat is belangrijk bij een groot herstel. Ik zou ook R-Studio overwegen als je je prettig voelt bij een technischer hulpmiddel. Het is minder beginnersvriendelijk, maar sterker dan veel eenvoudige apps als de metadata een rommeltje is.

Eén ding dat ik niet zou doen, is CHKDSK/First Aid uitvoeren vóór herstel. Die fix heeft mensen al zó vaak de das omgedaan.

Ook is deze video een prima korte aanrader als je een overzicht wilt van tools voor herstel van foto- en videobestanden:
beste dataherstelsoftware voor foto’s en video’s

Als de kaart verbinding blijft verliezen of absurd langzaam begint te werken, stop dan met doe-het-zelf-dingen. Dat is meestal het punt waarop de rekening later hoger wordt.

Ik zou dit opsplitsen in twee vragen: is de kaart leesbaar, en heb je de structuur terug nodig of alleen de mediabestanden?

Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @cazadordeestrellas en @sterrenkijker: image first is prima advies, maar bij sommige zeer grote kaarten op een stabiele lezer kan een snelle alleen-lezen voorbeeldscan nuttig zijn als triagestap voordat je uren besteedt aan klonen. Als de kaart volledig stabiel is en de voorbeelden er gezond uitzien, zegt dat veel. Als hij hapert, stop dan en kloon.

Voor software is Disk Drill een legitieme keuze voor herstel van grote SD-kaarten.

Voordelen

• Goede voorbeeldweergave voor foto’s en video
  • Gaat beter om met exFAT/FAT-corruptie dan uiterst eenvoudige tools
  • Makkelijker door resultaten te zoeken dan met PhotoRec
  • Redelijk goed voor gemengde foto/videokaarten

Nadelen

• Betaald voor echt herstel buiten de proefversie
  • Diepe scans op enorme kaarten duren een tijdje
  • Niet de meest precieze tool als je zeer handmatige reconstructie nodig hebt

Waar ik het met @mikeappsreviewer eens ben, is dat je hersteltools in het begin beter vermijdt. Waar ik het niet mee eens ben, is dat gratis tools altijd de beste eerste poging zijn op een grote mediakaart. Bij een groot herstel is organisatie bijna net zo belangrijk als scankwaliteit.

Als Disk Drill je daadwerkelijke bestanden correct weergeeft in de voorbeelden, is dat een heel goed teken. Als voorbeelden kapot zijn, ontbreken, of er alleen op signaturen gebaseerde rommel verschijnt, zou ik overstappen op UFS Explorer of R-Studio voordat je tijd verspilt met het opnieuw uitvoeren van dezelfde scan.